
Nyikolaj Vasziljevics GOGOL
AZ ORR
Egy kistisztviselőnek - Kovaljovnak - leválik a fejéről az orra és
önálló életet kezd, mindent elér, ami gazdájának nem sikerül. Az
elbeszélés legsajátosabb megkülönböztető jellegzetessége az a
kapcsolatrendszer, mely e képtelen esemény, a szereplők és az olvasó
közt jön létre, s ennek a legelső hatása: az olvasó meghökkentése. De
hogy mi a funkciója a mű egészében, azt csak akkor érthetjük meg, ha
megvizsgáljuk az elbeszélésnek még legalább két fontos elemét, a
szerkezeti felépítést és a narrátor szerepét.
Felépítését tekintve Az
orr a novella klasszikus szerkezetét követi. Eszerint különös
ellentmondás figyelhető meg: a szerkesztés arányosságot, gyugalmat sugalló
jellege furcsa ötvözetet alkot a mű-olvasó kapcsolat meghökkentő,
felzaklató voltával. A narrátor határozott szerepe az a tény, hogy az
eseményeket, a történet egyes mozzanatait valószínűnek, furcsának vagy
képtelennek nyilvánítja, mindvégig meghatározza az elbeszélés
hangnemét. Az elbeszélésben bemutatott világ tipikus alakja Kovaljov
ülnök. A narrátori jellemzés megszokott s hagyományos jellegű, s
önmagában véve épp ezért nem elég hatásos. Valódi dimenzióját a
képtelenségek képtelensége érzékelteti: Kovaljov orra változott át
azzá, ami maga az ülnök szeretett volna lenni, valódi álamtanácsossá.
Az orr, Kovaljov lényének alighanem legértékesebb része alakul át a
kovaljovi értékrendszer csúcsán elhelyezkedő hivatalnokká. A novella
társadalombíráló jellege nyilvánvaló, a valósághű közegbe benyomuló
abszurdum azonban annál többet is mond. Egyfelől az ábrázolt társadalom
ürességére, belső viszonylatainak abszurditására, céljainak
értelmetlenségére utal. De Kovaljov talajvesztése még ennél is
általánosabb érvényű; az ember és a világ kapcsolatának képe, egy
olyanfajta meggyőződés hangoztatása, hogyha a kisember elveszti
illúzióit - s illuzió itt = orr -, akkor képtelen tovább élni.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|