
William GOLDING
A TORONY; A PIRAMIS
A Torony mondanivalója szándékoltan rejtett, többértelmű. Jocelin
dékán látomást lát, ettől kezdve egyetlen életcéljának, hivatásának
érzi, hogy templomára tornyot építtessen. A templom nincs megalapozva:
a józan ész és az építészeti számítások szerint nem lehet toronnyal
megterhelni, de Jocelin eszelős makacssága mindenkit leigáz. Építés
közben megsemmisül minden, amit a pap hivatása értelmének tartott: a
templomot megszentségtelenítik, a hívek szétszóródnak, családok esnek
szét, életek mennek tönkre maga a dékán egyre mélyebb magányba és
őrületbe süllyed. Mikor meghal, a torony még áll, mint kőbe vésett
fenyegetés, nem tudni, mikor dől össze, végpusztulásba döntve a
templomot.
Jocelin tragédiája feloldhatatlan szimbólum. A regény formai és
stiláris bravur: zárt és csiszolt mint egy költemény, s mondanivalója
éppoly nehezen fejthető prózába. Atmoszféra-teremtő ereje lenyűgöző:
egyszerre elevenedik meg a kőbe vésett középkor, a katedrális, s az
örök-változatlan emberi dráma. Nem könnyű olvasmány, csakis a
gondolkodó olvasók együttműködésével válhat irodalmi valósággá.
A piramis a napjaink problémáira is érzékeny, realista-ironikus
regényírót mutatja meg. A mű három, látszólag lazán, valójában sok
szoros szállal összefűzött részből áll, amelyekből egy fanyar, második
világháború utáni fejlődésregény bontakozik ki. Első személyű
elbeszélő hőse, Oliver kitör a kis falu zárt világából,
kasztrendszeréből, zongoraművészi ábrándjait sutba vetve sikeres
vegyész lesz, de múltját nem tudja maga mögött hagyni, emlékezetében
nosztalgikusan megszépülnek gyerek- és serdülőkorának kínos, megalázó
élményei, a saját személyes felemelkedése nem tudja kárpótolni
mindazért, ami elveszett.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|