
GÖRGEY Gábor
A HOMÁR PÁNCÉLJA
Görgey Gábor regényfolyammá terebélyesedett vállalkozásának ezt a
darabját természetesen azok is bátran kezükbe vehetik, akik az
előzményeket nem olvasták, ám igazi sajátosságait csak azok
értékelhetik, akik már jól ismerik a narrátor-főhős korábbi
kalandjait, akik tájékozottan mozognak családi és szerelmi viszonyai
sűrűn szőtt hálóiban.
Ezúttal két fő témája van a regénynek; az egyik a kitelepítés időszaka
(erről ugyan már sok mindent elárult, előrevételezett a korábbiakban,
igazán azonban e műben bontja ki nagy témaként), a másik egy velencei
utazás a nyolcvanas évek végén. Ez a velencei kaland az, ami sajátos
látószöget ad a műnek. Velencében ugyanis nemcsak intellektuális (és
erotikus) kalandozásainak nosztalgikusan vágyott színhelyére érkezik
meg a főhős, de itt szembesül - egy öreg barátján keresztül - azzal
is, hogy hozzá (pontosabban szüleihez) hasonló régi értelmiségiek, a
nagypolgári-úri Magyarország finnyás ízlésű rétege miként élte meg -
nyugatról nézve - a magyar történelem utolsó négy évtizedét.
Fikció és valóság bűbájosan keveredik a műben, beszélgetésnek,
borozgatás közben való kvaterkázásnak álcázva például remek
Márai-esszé is olvasható a regényben (és persze kitűnőek a
rájátszások is Márai Velence-élményére, Casanova-regényére -
Vendégjáték Bolzanoban,
- ezen keresztül a magyar irodalom Görgey által remekül
kiemelt Velence-motívumára). Akit azonban a kultúrtörténeti,
történelmi, irodalom- és művészettörténeti vonatkozások kevésbé
érdekelnek, az is élvezettel, izgalommal, kíváncsisággal olvashatja a
művet, amely sok szempontból Szerb Antal neofrivol
esszé-regényeire emlékeztet, megtetézve persze az ötvenes évek, a
kitelepítés, az ávósok uralta Pest félelmetesen pontos
képeivel-történeteivel.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|