
Günter GRASS
A HAL
A politikai közszerepléséről is közismert Grass a hetvenes évek elején
írta meg A Hal című regényt, ami - az Utószót író Almási Miklós
szavait idézve - "minden idők legnagyobb könyvsikere lett, már az első
évben hatszázezer példány fogyott el belőle".
Szokatlan szerkesztésű művel találkozik az olvasó. Hagyományos
értelemben nincs a könyvben időrendben haladó, folyamatos elbeszélés.
Inkább különböző epizódok mozaikszerű összekapcsolásának tekinthető,
amelyeket összefűz a címben megjelölt Hal állandó jelenléte. A
regénynek nincs hagyományos értelemben vett főszereplője sem. A regény
elbeszélője, a képzeletbeli író feleségének, Ilsebillnek a terhessége
alatt meséli el a történteket, s a kilenc fejezetre osztott mű végén
megszülető gyermek egyben a megírás folyamatának szimbolikus
megfelelője is. A címszereplő Hal a
Grimm-meséből ismert történet
tanúsága szerint szabadon bocsátása zálogaként három kívánság
teljesítését ígéri, de végül az asszony telhetetlensége magával hozza
a szerencse elpártolását. Grass a közismert meséből kölcsönzi a Hal
alakját, de kissé átformálja a történetet. A hajdani matriarchátus
korában az ő segedelmével szabadulnak fel a férfiak a női
kötöttségektől, s kezdetét veszi az apajogú társadalom korszaka. Az
elbeszélő írja: "úgy beszélek én is a Halról, mintha csak az az egy
létezne, az a mindentudó, aki bármikori előidézéseim során ellátott
tanáccsal, oktatott, indoktrinált, férfiúságra nevelt, és
kategorikusan eligazított annak dolgában, hogy mi módon kell az
asszonynépet engedelmes ágymelegnek megtartani, és hogyan idomítani
egyaránt vidám kedélyűvé és szótlanul béketűrővé."
Az elbeszélő a
történet folyamán kilenc asszony, kilenc szakácsnő sorsát idézi fel -
a matriarchátus ősanyjától napjainkig, s ezáltal az emberi történelem
több ezer évét járja be. Ennek a több ezer évnek a résztvevője a Hal
is, s - elbeszélése szerint - maga a fiktív író is, hisz valamennyi
nőalakhoz személyes viszony fűzte. Fölmerül tehát, kicsoda is ez a
Hal? Ismét az elbeszélőt idézzük: "hal képét is magára öltheti a
Gonosz? A megszemélyesített kapitalizmussal állnak-e szemközt? Vagy
ami még ellentmondásosabb: netalán a hegeli Világszellem szólal meg
újabban ezen a módon." A Hal - annyi bizonyos - a történelem irányító
szelleme. Kezdetben a férfiak felszabadulását támogatta, a történelem
során azonban a másik nem harcát is segítette. A Hal célja: ne
kerüljön a másik fölébe egyik nem se.
A regény - eddig is látható - több meseszálon folyik. A terhesség
kilenc hónapja adja az elbeszélés idejét, ebbe ékelődik az író
történelmi "utazása", a kilenc szakácsnő alakjának megrajzolása. A
harmadik meseszálon pedig a Hal bírósági tárgyalása folyik. A nők a
jelenben ismét kifogják a Halat, de most nem engedik szabadon, hanem
bíróság elé állítják - mert a férfiak "történelemcsinálását"
támogatta. A Hal elbeszélései is külön történetet képeznek az
elbeszélésben, s ezáltal még jobban megtöredezik a regény
cselekményszála. A történet végén megmarad a kérdés: kinek a pártját
fogja ezentúl a Hal? Az utószót író Almási Miklós szerint mindkét
nemnek a saját lényege kiteljesítését kell célba vennie, nem szabad a
másik felségterületére" tévednie. Ilyen értelemben a nőemancipáció
harsány hívei ellen szólna a végkicsengés. De nem ez a regény fő
mondandója, lényeges üzenete. Vagy nemcsak ez. Grass az emberiség
fejlődéséről, a haladásról is képet fest, valójában ezt a célt
szolgálja a "történelmi kalandozás" a múltban. Rengeteg apró történet,
epizód tarkítja az elbeszélést, s ezeken vall - hol humorosan, hol
ironikusan - Grass az emberiség kacskaringós útjáról. Játék és
valóság, mese és valódi történelem mindaz, ami a páratlan csillogású
regényben kitárulkozik.
Grass könyve fontos üzenetet hordoz, a versbetétekkel tarkított
rengeteg nyelvi leleményt hordozó szöveg már önmagában is élvezetet
nyújt. A modern regénytechnikától nem idegenkedő olvasóknak nagy öröme
lesz benne.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|