Graham GREENE

SZEREPJÁTSZÓK

A helyszín, ahol a szereplők (az énformában előadó Brown, hatvan felé járó szállótulajdonos; a vegetáriánus missziót teljesítő Smith házaspár és a kezdetben mindenfélére gyanús ötödrangú színész, Jones) mozognak, Haiti, amelynek gitárpengésből és gyönyörű nőkből elképzelt világa helyett az egész ottani életet betöltő kijárási tilalom várja a látogatót. "Doki Papa", a legutóbbi, demokrácia-ellenes köztársasági elnökválasztás győztese, a bennszülötteket és mindenki mást állandó statáriális helyzetbe kényszerítő Tonton Macoute (titkosrendőrségi) szervezet feje, babonásan rettegett, mert kiszámíthatatlan hatalmával gondoskodik a szerepek kiosztásáról a legtöbbször erőszakos halált szenvedő, vagy állandóan menekülésre kényszerített hősök számára. Így nem csoda, ha a regény csupa nagyjelenet. Bennük "a mindig valódi szörnyűség" belejátszik Jones lehetetlen, de valahogyan mindig kikerekedő históriáiba, a naív, de tiszteletreméltóan céltudatos vegetariánusok pedagógiai elképzeléseibe és az elbeszélő Brown gyanakvásokkal és megnemértéssel terhes szerelmébe. (A partner egy délamerikai követ német felesége.) A valóság és az ezt alig-alig tudomásul vevő szereplők összeütközéseiből szinte színpadra vagy filmre kívánkozó, a feszültséget egyre fokozódó képek nagy sebességgel haladnak a végkifejlet, az önmagát is elveszítő, mégis botcsinálta módon hőssé váló Jones "őrnagy" pusztulása felé. (Ez a rész Hemingway Akiért a harang szól című regénye végső képeinek hangulatát enyhén karikírozva idézi.) Hogy mindezen felül a mű őszinte hitvallás egy a katolicizmusból és a kommunizmusból összegyúrt, de jószándékú világlátás mellett és kitűnő állapotrajz a számításból és ostobaságból szövődő diktatúráról, az csak főként az olvasás után tűnik ki.

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez