
GRENDEL Lajos
SZAKÍTÁSOK
A regény hagyományos értelemben vett cselekménye egyetlen
mondatba sűríthető: Pálóczi Andrást elhagyja a felesége és
összeköltözik annak legjobb barátjával, Szemere Ákossal. E tény
és következményei korábbi "szakítások" betetőzései, illetve
újabb kapcsolatok megszakadásának okai lesznek. A bonyodalmak
körkörösen szélesülnek, egyfelől a baráti társaság tagjaira,
másfelől időben előre és visszafelé. Minderről három
nézőpontból értesül az olvasó: Pálóczi egyre lehetetlenebb
kalandjaiból, Szemere Ákos naplófeljegyzéseiből és az író
beszámolójából - a regény három szövegrétegéből. A háromféle
aspektus, mint három kameraállás a filmben, ugyanazoknak a
történéseknek a krónikája, értelmezése és reflexiója, mégis
egészen más beállítása.
A főszereplők minduntalan megalázó helyzetbe kerülnek, nem
annyira a körülmények hatalmánál fogva, inkább saját
gyöngeségeik, egymásra utaltságuk miatt. Lehetetlen
helyzetükből "szakításokkal" próbálnak kikecmeregni, de ezzel
mit sem segítenek magukon, vergődésük, öntépésük mindhalálig
tart. És életük, sorsuk folytonos elemzésével, állandó
magyarázgatásával mintha még mélyebbre süllyednének a maguk
válságában. Már csak a múltjuk miatt is, amellyel szintén
szakítani próbálnak valamennyien, de persze sikertelenül.
Meneküléseik, szakításaik valami végzetes körforgássá,
tébolyult dervistánccá válnak, és egyre reménytelenebbé, noha
valamennyiüknek bő érvkészlete van az önigazoláshoz, az
önfölmentéshez; az egymásra mutogatáshoz éppúgy, mint a
kölcsönös megbocsátáshoz.
Grendel modern prozódiájának fontos eleme a távolságtartás,
melynek következtében minduntalan érezni a regény
szövegkonstrukció mivoltát, miközben a cselekmény fő sodra az
epikai áradásba való belefeledkezésre készteti az olvasót.
Stilizációk egész sorával él az író: a groteszktől a szándékolt
melodrámáig, az önreflexiótól a közösségi érvényű sorsképlet
modellezéséig, a lírai realizmustól a humorig. - A mai magyar
próza e kiemelkedő teljesítménye igényes és a modern irodalomra
fogékony olvasókra számít.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|