
GRENDEL Lajos
VEZÉRÁLDOZAT
A dunaszerdahelyi Nap Kiadó Metszet elnevezésű sorozata úgy
készül, hogy nem az alkotó válogat saját korábbi munkáiból,
hanem a vendégül hívott pályatárs, eszmetárs állít össze
sajátos nézőpontú életmű-metszetet. Ezúttal Temesi Ferenc
válogatott Grendel Lajos novelláiból, főként a Bőröndök
tartalma című kötet anyagából és Az onirizmus
tréfáiban megjelent kisprózákból.
Ma már bizonyításra nem szoruló tény, hogy Grendel Lajos
föltűnése a szlovákiai magyar irodalomban új fejezetet nyitott
a kisebbségi próza történetében. Ő - eltérően a korábban
csaknem egyeduralkodó emlékező jellegű, élményalapú, vallomásos
hangú, közösségi sorskérdéseket megjelenítő epikától - a
tárgyilagos, ha tetszik, a fölülről szemlélő optikát, a hűvös
távolságtartást hozta be a szlovákiai magyar elbeszélő
irodalomba. Nem annyira a maga élményeit önti formába, inkább
az alkotás lélektani folyamata, esztétikai gondja vezeti el a
világ pontos értelmezésének hivatásához, míg írói énjének
legészrevehetőbb megnyilvánulása az önirónia. "Személytelen"
előadásmódját többféleképpen humanizálja: olykor különös
alakokat jelenít meg vagy jellemvonásokat sarkít (Bőröndök
tartalma), máskor megoldhatatlanná bonyolított, drámai
helyzeteket teremt és élez a végtelenségig, miközben egymásba
játszatja a valóságot és a fikciót (Szemérmes beszámoló egy
álom közepéről). Az író alapkérdése végül is az: segítenek-e az
általános és örökérvényűnek gondolt emberi értékek és
hagyományos erkölcsi szabályok a zilált jelenben az emberileg
elfogadható életpálya megfutásában? Hogy válaszra találjon,
olyan konfliktusokat teremt, amelyekben egy-egy tett, gesztus
erkölcsileg talán elítélhető, emberi motívumai mégis
vállalhatók (Pogány apokalipszis; A szabadság szomorúsága). A
valósággal szembekerülő morál dilemmája - mint olyan gyakran
Grendel novelláiban - megoldatlan marad, az állásfoglalást az
író a "gyanútlan" olvasóra hagyja.
E novellisztika hangsúlyosan 20. századi és kelet-közép-európai;
tematikája, motivikája, kulturális hagyománytudata,
utalásrendszere, a szereplők ösztönös gesztusaiban
megnyilvánuló reminiszcenciái szempontjából ilyen, mégis ízig-vérig
modern írásművészet ez, és nem pusztán eszközhasználata
miatt, de egyetemes érvényű mondandója okán is.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|