
Georg Wilhelm Friedrich HEGEL
ESZTÉTIKA
Hegel esztétikai rendszere a klasszikus polgári
művészetfilozófia legrangosabb teljesítménye. Az alapvető,
háromkötetes esztétikai elméletet rövidítve, de meggyőző válogatásban
adja közre a kötet. A hegeli filozófia fejlődésfelfogása szerint az
objektív természet létrejöttével a szellem természetté idegenedett el
önmagától. E különválás megszületése az objektív világ elsajátítása
során jöhet létre, ebben a folyamatban teremti meg önmagát az ember.
Az elidegenedett objektum visszaszerzésében szán kitüntetett szerepet
Hegel a művészetnek. A művészet feladata az, hogy a tárgyakban,
jelenségekben jelenlevő eszmét megragadja, kifejezze. Itt Hegel
az eszmény kategóriáját vezeti be, melyet az eszme és az
anyag egysége alakít ki és voltaképpen azonos értelmű az
esztétikai szép jelentésével. A művészet lényege tehát, hogy
egyedül képes érzékletesen, szemléletesen megjeleníteni az anyagon
"átsejlő" eszmét.
Az eszmény történetisége (második rész) három stádíumban ragadható meg
Hegel szerint, s az eszme és az anyag viszonyának különbözősége
határozza meg a három művészeti forma karakterét is. Ahol az anyag
túlteng az eszmén, szimbolikus művészeti forma jön létre (ókori
Kelet művészete, héber zsoltárok, hindu eposzok stb.). A
klasszikus művészeti forma hozza meg eszme és anyag tökéletes
megfelelését (görög szobrászat, homéroszi eposzok), míg a
romantikus művészeti forma korszakát már az eszme
felülkerekedése jellemzi, felbomlik a klasszikus harmónia, a
kiegyensúlyozottság, az eszményi egység (a szellem visszavonul az
érzékletességből, az előtérbe kerülő tudomány "megöli" a művészetet -
példa itt a feudális és a polgári művészet). A hegeli filozófiában így
a művészet az abszolút szellem feltárulásának első nagy szakaszát
jelenti. Az abszolút szellem az érzéki szemlélettől (művészet) a
képzeleten át (vallás) a fogalmiságig (filozófia) fejlődik.
Hegel impozáns rendszerét mindezeken túl a műnemek és műfajok
elemzése, számos elméleti tétel időszerűsége teszi a filozófia, az
esztétika és az elméleti irodalomtudomány egyik nélkülözhetetlen
alapművévé.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|