Heinrich HEINE

VERSEI

A kötet a német és a világirodalom klasszikusának lírai életművéből ad válogatást; a legjelentősebb versköteteket állítja középpontba. A Dalok könyve (1827) még a később oly gúnyosan tagadott, ironikusan emlegetett romantika hatását mutatja, de igen sokat hasznosít a romantikusok népdalszeretetéből: tömör, frappáns természeti képek, nyelvi egyszerűség és közvetlenség, balladisztikus kompozíciók teszik ezt a kötetet a német líra egyik kiemelkedő alkotásává. Az Új versek (1844) az első kötet utáni darabokat gyűjtötte össze annak idején. Szemléletesen mutatja azt a folyamatot, melynek során a romantika jegyeit még magán viselő, de azoktól mindinkább eloldódó táj- dal- nép- és szerelmi költő új mondandót, új formát, új hangnemet kísérletez ki fokozatosan - nem utolsósorban a párizsi élmények hatására. A megőrzött, sajátságosan heinei irónia jegyében formálódik át a versek szemlélete: a nagyvárosi szerelem élményvilágán túl a politikai radikalizálódásból fakadó megsemmisítő bírálat, a kispolgári életforma kritikája jelzi a hangváltást. (Szent szövetségre lépett; Seraphine; A tamburmajor; Childe harold; A kínai császár). A Romancero (1851) és az 1853 és 54-es Versek, valamint a hagyaték darabjai a világtörténelem korszakait és tájait járják be képzeletben; a forradalmak utáni depresszió, a tragikus személyes sors mindinkább a nyomasztó nagy témák, a halál, az elmúlás, a kiábrándnltság gondolati és poétikai jegyeit sokasítják meg. (Lazarus-ciklus; Marie Antoinette; Dávid király; Végrendelet; A haldokló).

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez