
HELLER Ágnes ű FEHÉR Ferenc
A MODERNITÁS INGÁJA
A szerzőpáros könyve a manapság nagyon aktuális kérdést
feszegeti: az elmúlt évszázadok haladáselve téveszme volt, a
megvalósulni látszó törekvések nem teljesültek a történelemben.
Szerintük "a posztmodernitás semmi egyéb, mint a modernitás
kritikai készletfelmérése", vagyis a posztmodernitás a
modernitáson belüli uralkodó irányzat: leltárkészítés és
kritikai értékelés. A kötet tanulmányai tehát kritikai
elemzések, amelyek, felölelik a társadalmi lét megannyi
vetületét.
Hellerék szerint a modernitás dinamikája a dialektika. A
modernitás a tagadáson keresztül nyilvánul meg, "a modernitás
belső konfliktusokban virágzik ki". A modernitás dinamikája
történeti: a meglevő intézményt egy elképzelt, a jövőbeli
állapot álláspontjáról bírálják, így az "új"-hoz mindig a
"jobb" kifejezés társul. Ugyanakkor a modernitás dinamikájának
fő eleme a dinamikus igazságosság: valamit elutasítani,
igazságtalannak tartani csak egy igazságosabb tételezésével
szabad, s az érvelésnek a szabadság értékeihez kell
kapcsolódnia. A modernitás legfontosabb logikái a szerzőpáros
szerint: a funkcionális munkamegosztás, az államvezetés és a
technológia. E három "logika" átfogja a társadalmi élet
teljességét, s a modernek elképzelése szerint a szabadság
gyakorlatát jelenti, az emberi képességek szabad kibontakozását
hivatott előmozdítani. Hellerék kulcshasonlata a "modernitás
ingája". Mit jelent ez a szókép? A modernitás épp azt
feltételezi, hogy az "inga" sohasem áll meg, ez ugyanis a
modernitás öngyilkosságát jelentené. A modernek "öncsalása"
azonban az volt, hogy a haladás egyenes vonalú mozgását
tételezték fel. Csak az utóbbi évtizedekben fogalmazódott meg a
posztmodern tudat, amely tagadja azt univerzális haladást és az
univerzális hanyatlást: a dinamikának igenis vannak szigorú
határai, a korlátlan lehetőségek tételezése téveszme. Az inga
jellegzetes kilengései jelzik a szélső lehetőségeket. Az inga
legparadigmatikusabb mozgása az "individualizmus" és a
"közösségi" között leng. Történeti fejtegetésre nincs szükség:
a klasszikus kapitalizmus és az ellenhatásként megszülető
kommunista eszme ellentétéről van szó. Mindkettő az inga
megállítására tett kísérlet volt, az utóbbi évtizedek
gyakorlatában azonban ez a kommunizmus kizárólagos törekvése
volt. A kommunizmus bukása azonban azt is igazolta: a modern
társadalmi berendezkedés csak akkor maradhat fenn, ha szabadon
engedi lengeni az ingát. Az utóbbi fél évszázadban több
alapvető ingamozgásról lehet beszélni. Ezeket veszi sorra a
szerzőpáros a címadó tanulmányban: ide tartozik a jóléti állam
és az önszabályozó piac, a demokrácia és a korporativizmus
közötti ingamozgás. Végül is a modernitást két különböző
attitűd mozgatja előre - írja Heller a Szocialista mozgalmak és
a társadalmi igazságosság című tanulmányban. Az egyik: a
versenyképesség, az ambíció, vagyis az individualizmus; a
másik: a közösségi szellem, a szolidaritás, az egyenlőség
iránti vágy. A modernek egykor azt hitték, hogy a világ
tökéletesen megérthető valamiféle egyetemes törvényszerűségek
alapján. Úgy gondolták, hogy a modernitás "egyfajta
tranzitállomás, ahonnan a vonatok valahová máshová mennek
tovább, mondjuk a szocializmusnak nevezett végállomás felé". Ez
az elképzelés azonban már semmivé foszlott. Heller szavaival
élve: nem a modernitáson, hanem a modernitás tudatosodásán
vagyunk túl. A gazdasági-társadalmi osztályok, a régi rendek
maradványai végleg eltűntek, meggyökeresedett az ingamozgás
optimális feltételeit biztosító liberális demokrácia. A világ
törvényei nem tapogathatók le, nem lehet az elképzelt jövő
alapjáról bírálni a jelent. Amíg mozog az inga, megmarad a piac
alapvető szerepe az elosztásban, ugyanakkor a társadalmi
igazságosság, mint az újraelosztás igazságossága is megőrzi
szerepét. A modern világ egyfajta keret, amelyet a különböző
nemzedékek töltenek meg aktuális tartalommal. Ezeken a
kereteken belül - biztosítva az inga szabad lengését, tehát
elutasítva minden statikusságra törő állapotot - lehet
megkeresni és megteremteni az egyéni érvényesülés és a
közösségi tudat, a társadalmi szolidaritás egyensúlyát.
A könyv filozófiai előképzettséggel rendelkező olvasók, főként
egyetemisták, a politológia iránt érdeklődő olvasók figyelmére
érdemes.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|