
Joseph HELLER
A 22-ES CSAPDÁJA
Mailer:
Meztelenek és holtak-ja
mellet az egyik legjobb második
világháborús regény. Az író swifti és dosztojevszkji értelemben vett
szatírikus hajlama teszi, hogy a harcok naturalista megjelenítése
helyett Heller minden háborúnak, sőt, mindenfajta militarista
szervezetnek pszichológiáját és abszurd gúnyiratra méltó
szociológiáját kísérelte meg összefoglalni, szinte őrült
következetességű és ellenállhatatlan humorral megírt könyvében. A cím
is igen pontos, az alapgondolatot fejezi ki. A hadseregbe, az
erőszakgépezetbe került humanista főhős, az asszír származású
Yossarian megfogalmazásában: "A 22-es kimondja, hogy (azoknak, akik rá
hivatkoznak) mindazt joguk van megtenni, amiben nem tudják őket
megakadályozni." Ugyanakkor "A 22-es csapdája nem létezik, mindenki
azt hitte, létezik és ez volt a rosszabb." Ennek a misztikus 22-esnek
jegyében zajlik a mozgalmas cselekmény. Ennek nevében tevékenykednek a
lassanként jelképpé, szupertípusokká általánosuló, rosszindulatúan
cselekvő és cselekvően szenvedő alakok. A legtöbb baj magát
Yossariant, a főhőst sújtja, ő valamennyi társánál érzékenyebb, s
ráadásul neki, alaprögeszméjének figyelésén kívül rengeteg egyéb
tennivalója van. Ugyanis leküzdhetetlen lelkiismeretessége,
kötelességérzete és másokon való segíteni akarása minduntalan alapvető
félelmeinek és dezertáló, "légiós" hajlamainak leküzdésére
kényszeríti.
Bajtársai, főként a jók és tisztességesek,
szerencsésebbek. Csupán egy-egy sajátos rögeszmével küszködnek. Ezt
vagy legyőzik, vagy lényegében belenyugodva, ennek megfelelő halállal
pusztulnak el. Érdekes (az író részéről nyilvánvalóan szándékos), hogy
az elnyomás, a rossz különféle formáit megtestesítők valamennyien
életben maradnak. Ezzel szerepük mintegy a háborún túlra is érvényessé
válik. (A regény terve a hidegháborús évek alatt született.)
Kulcsfigura a regényben a legendás bajtárs, az állítólag svédországba
szökött Orr, akinek mitikus személyisége, majd eltűnése utáni legendás
jelenléte az emberi tisztesség fennmaradásának reményét képviseli.
Yossarian és a lelkész, Orr csöndes állhatatosságának példáján
határozzák el, hogy ellentmondanak az alakulat megalkuváson,
kényszeren és kölcsönös korrupción épülő irdatlan törvényeinek és
megszakítják az ebből szervesen következő törvénytelenségek
láncolatát. Lázadásuk sikeréről, vagy sikertelenségéről azonban az író
nem tájékoztat. Művészi általánosításait hagyományos és a mindennapi
logikát meg nem tagadó formában közli. A modern szerkesztési fogások
közül elsősorban a vezérmotívumok rendszerét használja. Bizonyos
eseményeket először csak érint, hogy a későbbiekben egy-egy fontos
oldalukat az éppen folyó történésekkel összefüggésben újra és újra
megvilágítsa. Az első pillantásra abszurdnak, méginkább tudatosan
szürrealistának látszó párbeszédek, jelenetek, látomások végső
elemzésben így valódi és figyelmen kívül nem hagyható lidércnyomássá
állnak össze. Éppen élesen hangsúlyozott, hétköznapias realitásuk az,
amely meggyőző erővel támogatja az alapmondanivaló kibontakozását: az
értelmetlen halál és az ember érthetetlen gyalázatai elleni humanista
és olykor, mint például a főhős látomásos római éjszakáján, az egész
közösség érdekében történő tiltakozás.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|