
Ernest HEMINGWAY
HALÁL DÉLUTÁN
Az író életművében nagy szerepet játszik a bikaviadal, az aréna, az
ember és állat nagy konfliktusa, az állandó élet-halál veszély, a
szüntelen kockázat. Korai alkotói korszakából való műve, a
bikaviadalokról szóló tanulmányok kétségkívül legélvezetesebb darabja.
E műben két síkból bontakozik ki az író mondanivalója: egyrészt a
viadalok tudományos hitelességű ismertetéséből, a tenyésztés, a
felkészítés, a viadalok, a mesterségbeli fortélyok pontos leírásából,
másrészt az író etikájának, életfilozófiájának summázatából. Az
életfilozófiát semmiképpen sem bölcseleti tételek szigorú vagy lazább
rendszerbe való átdolgozása jelenti; hanem az eseményekből, a
leselkedő halál állandó közelségéből, a férfias helytállásból fakadó
tapasztalás, tudás sugallja. Az író szerint a bikaviadal tömör, jól
szerkesztett dráma. A szó angolszász értelmében nem pontos, "azaz nem
egyenlő esélyű vetélkedés a bika és az ember között. Erre még csak
kísérlet sem történik. Inkább tragédia.
Ebben a tragédiában az emberre
veszély, a bikára biztos halál vár." A bikaviadal, miként általában a
színházi játék, hármas tagozódású. Az első részben a bika a lóháton
ülő pikadort támadja, ami elég gyakran a ló felöklelésével végződik. A
második részben a banderillerók megfuttatják az állatot és párosával
bevágják a nyaka mögé hegyes botjaikat. Az utolsó felvonásban a
matador a kendővel megfelelő helyzetbe hozza a már elfáradó, de
dühöngő állatot, és szemtől-szemben, a két szarva között áthajolva, a
hagyományok által szigorúan előírt módon adja meg a halálos döfést.
Az író könyvében megjeleníti a leghíresebb torrerókat, közöttük
Belmontét és Joselitót, akik már szinte dekadens művészetté, a spanyol
etiketthez hasonló cifra, szertartásos látványossággá fejlesztették a
viadalt. A könyvben nagy helyet kap a spanyol táj, a tűző nap, a
kisvárosi kocsmák hangulatának leírása, a torrerók tündöklésének és
hanyatlásának rajza.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|