
HERMANN István
A GICCS
A könyv annak bizonyítását tűzi ki célul, hogy ha a fontos és haladó
művészeti törekvéseket a tömegek elutasítják, azért teszik, mert
kulturálódásuk, ízlésfejlesztésük elmaradott. A szerző szerint az
elitkultúra és a giccs közti szakadék létezése csak nyugaton vethető
fel. Nálunk a giccs ellenpólusa a népkultúra. Legyőzésének
lehetőségeit a népkultúra és a selejtes, giccses termékek között
létrejövő, kibékíthetetlen ellentét tudatosítása kínálja.
A nagylélegzetű tanulmányt a jelenség eredetének áttekintése vezeti
be. A giccs közismert érzelmessége, hazugságai, kapcsolata a
szenny-irodalommal, mind csupán a probléma egy-egy oldalát ragadják
meg. Megteremtése tulajdonképpen - Napóleonhoz fűződik, akinek
figurája minden későbbi giccs modellje. A szó az 1870-es években kerül
közhasználatba, ugyanakkor, amikor - az irodalomban - Marlitt,
Feuillet, Courths-Mahler aratnak példátlan sikereket. Érdekes a műnek
- Hermann Broch nyomán írt - fejezete a giccsemberről. Musil prózai
hőseiben fedezi föl az ilyen embertípus jellemvonásait. A giccs
"fenomenológiájának" vázlata döntő módon elemzi szoros kapcsolatát a
látszattal, az egzotikum alantas kihasználását, a természetesnek
természetellenessé, a természetellenesnek természetessé válását a
giccses műalkotásokban. Tartalmas fejezet foglalkozik a társadalmi
hitvallással, ezt az úgynevezett közvetett hazugságban fedi fel.
Részletesen elemzi modernkori történelmi felvirágzását az
imperializmus és fasizmus korában (agresszív, tudatos
antiintellektualista giccs). Érdekes eszmefuttatások határolják körül
a modern manipulációs korszak giccsét, mely a tömegkultúrához való
viszonyban csúcsosodik, ahol a kellemesség a legmagasabb esztétikai
kategória. Leleplező a katarzissal, mint központi kategóriával való
rossz viszonya. Agitatív, publicisztikus jellegű a könyv summázata.
(A giccs ellen). Itt egyértelműen kifejeződik, hogy mivel a giccs a
konzervativizmus támasza, a fellépés ellene "közvetlen társadalmi
érdek minden haladó társadalom számára". A befejezés hangsúlyozza,
hogy a giccsellenes küzdelem nem megy romantikus antikapitalista,
(közkeletűbben: egyszerű kiátkozásos) alapon. Viszont elősegíti, ha
a szórakoztató szükségleteket mindenkor elválasztjuk a katartikus
művészeti tevékenységtől, és minden határesetben esztétikai és
szociológiai elemzést is végzünk a meghatározott pedagógiai cél
érdekében.
A kiváló tanulmányt - mely mentes a szerző korábbi műveiben
megnyilvánuló túlbonyolítástól és szárazságtól is - a könyvtárosok,
népművelők és a pedagógusok nagy haszonnal forgathatják.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|