
Gert HOFMANN
VAK VEZET VILÁGTALANT
1589-ben elkészült Pieter Brueghel megrázó festményével, a Vak
vezet világtalant cíművel. A regény tulajdonképpen ennek az alkotásnak
a keletkezéstörténete.
A vásznon "egy sokfejű, de egységes és egyformán gondolkodó, a tó
felé tartó család" látható, a világtalan tévelygők. Ripolus, akinek a
leghosszabb a botja, "mint egy öreg vezérürü, megy csak és megy,
mindig balra, mi meg a nyomában". Vállába kapaszkodik a megvakitott
tolvaj, majd Balthasar, s a valaha katona Bellejambe, a sor végén
Malente baktat. Hofmann láttatja a vakokat, a megalázottakat,
kitaszitottakat, akik eltorzult arcukkal bújnak-vánszorognak rongyos
ruháikban. A festő pedig kétellyel-reménnyel hiszi, "hogy egyszer
meggyőzően tudja majd ábrázolni az emberi kiáltást", a szájüregből
kitörni látszó sikoltást, a tapogatózó vánszorgás esetlen mozdulásait
a cél felé - a tóparti ház felé, hogy földre-estükben, vízbebukásukban
festhesse meg őket. A vakok pedig érzik a végtelenbe vesző tájat, az
utat, ami nem tudni, hová vezet, mégis mindig előrejutnak. Mert azon a
reggelen jött a kopogtató, s mondta, hogy menniük kell, ahhoz a
tóparti házhoz, ahol a festő él. És vándorlunk mi is velük,
látó-vakokként, ugyanabban a tél végi, holland kopár tájban,
ugyanabban az éjszakában. "A vásznon pedig, ahogy a jó barát mondja, a
felesleges és csúnya vakok gyors átalakulása történik igazi és szép és
szörnyű mindannyiunkat elragadó képpé." Gert Hofmann művészi hűséggel
formálja regénnyé Breughel gyötrelmes-gyönyörűen élő festményét, ahogy
e világtalan világ vakjainak sorsát látja és láttatja. A sajátos
szerkesztésű párbeszédeivel és leírásaival szimultán kiáradó
filozófiai, lírai ihletettségű könyv az ember és a művészet
alapkérdései iránt fogékony olvasóknak kínál nem mindennapi
olvasmányt.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|