
Bohumil HRABAL
TÁNCÓRÁK IDŐSEBBEKNEK ÉS HALADÓKNAK
Hrabal három, ma már klasszikusnak tekinthető hosszabb
elbeszélését, kisregényét tartalmazza a kötet. Egyikről sem mondhat
sokat tartalmának puszta felidézése, annál is inkább, mert Hrabal
alaptörténetei végtelenül egyszerűek. Feldúsításuk, feltöltésük
egészen speciális epikai eszközökkel történik. A címadó elbeszélés
például egy hajdani katona, ma suszter, zagyva visszaemlékezéseit
tartalmazza az Osztrák-Magyar Monarchia idejéből, szinte kizárólag
olyan eseményekkel kapcsolatban, amelyek bárkivel, bármikor
megtörténhettek volna.
A Szigorúan ellenőrzött vonatok sem látszik -
szinte az elbeszélés végéig - másnak, mint egy gátlásos fiatalember
kínlódásának, lelkizésének, szüzessége elvesztésére tett
kísérletezéseinek. Még a leginkább regényszerűnek a Bambini di Praga
1947 látszik, bár a főszereplő szélhámos hányattatásai, letartóztatása
itt is szinte eljelentéktelenül a "ráhordott" egyéb, igen különböző
rétegezésű anyagok, történetek mellett. Hrabal talán legvirtuózabb
művészi tette az, hogy narrátorait, elbeszélőit éppen abból a világból
emeli ki, amelyről mélyen kritikus mondandóit elkívánja mondani,
mellyel szemben elvárja az olvasó distanciateremtését. A csavart, a
novellák külön zamatát azután az adja meg, hogy az éppen nem
főhős-típusú szereplők emberi nagyságokként "lepleződnek le". Köznapi,
körülményes részletességgel elmondott apróságok válnak fontossá,
humoros, groteszk epizódok megrendítővé, gyámoltalan figurák
"példaképekké" az elbeszélés során, de úgy, hogy sem kisszerűségük,
sem az általuk képviselt világ, társadalom nem idealizálódik. Hrabal
keserű, kiábrándult, csaknem cinikus humora sem szenved csorbát.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|