
Edmund HUSSERL
A FILOZÓFIA MINT SZIGORÚ TUDOMÁNY
A filozófia és a tudomány kölcsönviszonyának problematikája szinte
végigkíséri az európai kultúra egész történetét, csakhogy míg korábban
(egészen a középkor végéig) a filozófia és a tudomány nem vált ketté, addig
az újkortól kezdve a filozófiáról fokozatosan leváltak a természet- és
társadalomtudományok. A filozófia és a tudomány fogalmának különválása
előrevetítette annak árnyékát, hogy megkérdőjeleződik a filozófia
tudományossága.
Husserl 1911-ben megjelent és magyarul e kötetben közzétett írása
kísérlet arra, hogy teljesen önálló módszer segítségével "szigorú
tudományként" értelmezze a filozófiát. Nagyszabású programot vázol fel
tételének bizonyítására, miközben részletesen elemzi és bírálja korának
jellegzetesen filozófiai irányzatait: a naturalizmust, a historicizmust és a
világnézeti filozófiát. Sőt ennél többet is tesz: kifejti saját
filozófiájának - a fenomenológiának - a lényegét, megállapítva, hogy az
általa körvonalazott filozófia - amely megfelel a szigorú tudományosság
követelményeinek - a megbírált nézetek legfontosabb elemeit is egyesíti
magában.
Fehér M. István a kötethez írt bevezetőjében felveti, hogy miként
áll napjainkban a filozófia szigorú tudomány volta, vajon szigorú tudománnyá
vált-e a filozófia, és ha eddig nem, akkor mikor válhat azzá? A saját maga
által felvetett kérdésre Fehér M. István szerint nem adható egyértelmű
válasz, mert mára nem is tudjuk pontosan, mit is jelent a szigorú
tudományosság, lefoszlott a tudományról az a szinte vallásos áhitat, amely
korábban övezte. Viszont ugyancsak nem lehet - még a fentiek tükrében sem -
egyértelmű választ adni arra a kérdésre, hogy elveszítette-e időszerűségét
Husserl munkája. Végül arra a következtetésre jut, hogy ma már a filozófia
tudománnyá válása nagyon is gyakorlati, aktuális célkitűzésekkel függ össze,
Husserlt művét azonban kristálytiszta logikája, kitűnő argumentációja
megmenti az elavulástól.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|