
Aldous HUXLEY
SZÉP ÚJ VILÁG
Ford után 632-ben járunk azaz valamikor e jövő évezred derekán, egy
minden ízében "tökéletesen" megtervezett és megszervezett
társadalomban. A magas fokú gépesitésnek csak az szab határt, hogy az
embereknek nem tesz jót a túl sok szabad idő (azért tartják fenn
például a mezőgazdaságot, mert munkaidőigényes, az élelmiszereket
különben szintetikusan is elő tudnák állítani), az égen helikopterek és
menetrendszerű rakétajáratok röpködnek, az embereknek nagyszerű
szórakozásokban van részük, ott a televízió, a "tapi" (a színes,
hangos, szélesvásznú, illatos és taktilis ingereket is közvetítő
film), a korlátlan szabad szerelem, a szabadtéri szupersportok. A
munkájával mindenki meg van elégedve - az emberiség, a történelemben
először boldog s ha mégse egészen, ott van a "szóma", a tökéletes
kábítószer, az idegcsillapitó és az alkohol csodálatos pótléka, azok
minden káros hatása nélkül.
Az össznépi boldogság az emberi tényező megtervezésén alapul:
nemcsak hogy futószalagon állítják elő az öt kasztba osztott
emberutánpótlást (az alacsonyabb kasztok tagjait eleve csökkentett
szellemi képességekkel, "bokanovszkizált", mai szóval: klónozott
sok-sok egypetéjű ikerből, akik egymás ideális munkatársai a
lélektelen gyári munkában), hanem csecsenő koruktól hipnopédiával
(alva tanulással) kondicionálják őket a fennálló állapotok igenlésére,
minden kellemetlenség (öregedés, halál) elfelejtésére, a társadalmilag
hasznos és helyes álláspontok elfogadására. Ebben a társadalomban
nincsenek többé konfliktusok, ezért persze nincs helye többé sem a
régi értelemben vett vallásnak, sem a művészetnek, de még a mélyebb
emberi érzéseknek sem.
Ebbe a "szép, új világba" csöppen bele John, egy hagyományos törzsi
társadalomban, indián rezervátumban született "vadember", hóna alatt
Shakespeare összes műveivel. A kezdeti ámuldozás után John gyorsan
kiábrándul, előbb szembeszegül, majd kivonul az elidegenedett
társadalomból, de a konfrontáció kimenetele nem lehet kétséges: az
őszinte, mély emberi érzéseknek és az igazi művészetnek nincs semmi
keresnivalójuk, és nem is segíthetnek az egyénen, ezért John
öngyilkosságba menekül.
Az 1932-ben íródott, világsikerű regényt ellenutópiának szokták
nevezni, pedig irója alkalmasint szatírának szánta. A sci-fi apparátus
meg a mulatságos ötletek és versikék (különösen a régi, torzító magyar
fordításban) elfedték a mű alapvető keserű kiábrándultságát, amely
mögött ott van az első világháború csúf emléke, a gazdasági
világválság, a hagyományos értékek devalválódása miatti nosztalgia, és
ott vannak a nagyon is valós félelmek: az elgépiesedett, elidegenedett
világ, a társadalom általános manipulálása, a kommercializálódott
tömegkultúra, és talán mindenek fölött a fasizmus fenyegető árnya.
Huxley kétségkívül konzervatív gongolkodó volt, de sötét éleslátását
sok mindenben nehéz kétségbe vonni. Örvendetes, hogy századunk egyik
alapműve a hangoskönyvtári állomány része.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|