
Arnoldovics IL'F - Evgenij PETROV
TIZENKÉT SZÉK
Az 1920-as évek tipikus orosz kisvárosának bemutatásával indul a
regény. Ippolit Matvejevics, volt nemesi marsall lecsúszott
egzisztenciájába a változás reménye köszönt be anyósának halálával.
Az idős Madame Petuhova a forradalmi időkben a szalongarnitúra
egyik székébe varrta briliáns ékszereit. Menekülésük után a székek
különböző gazdákhoz kerültek. A kincsek létezéséről nemcsak
Matvejevics, hanem a gyóntató pap, Fjodor atya is tud, aki
gyertyagyárat szeretne alapítani belőlük. A kincskeresőkhöz véletlenül
kapcsolódik Osztap Bender, a minden hájjal megkent, nagystílű
szélhámos. Matvejevics állandó társa lesz a közönség becsapásában. A
székek üldözéséhez szükséges pénzt Osztap leleményességével teremtik
elő. A rászedett polgártársak önmagukról mondanak kritikát: őket is
jellemzi a pénz- és hatalom- meg a gyors érvényesülés vágya. Hiúságuk
nagyobb fukarságuknál, s Osztap ezt használja ki. Érdekházasság és sok
blöffölés segíti a kincskeresőket az áhított székek megtalálásában.
Tizenegyben nem találnak semmit. Az utolsó felhasítása előtt
bekövetkezik a kincskeresők történetének klasszikus esete: a
társvállalkozók egyike megöli vetélytársát. Matvejevics egyedül akarja
birtokba venni ősi "jogos" tulajdonát. A kincseket azonban már
véletlenül megtalálták, s belőlük munkásklubot építettek, amely önnön
értékét sokszorosítva hasznossá, luxusékszerből társadalmi tulajdonná
vált. A játékosság és szigor keveréke, amellyel a szerzőpár kezeli az
események és jellemek sorsát, a világirodalom klasszikus szatírái
sorába emeli a művüket.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|