
Roman INGARDEN
AZ IRODALMI MŰALKOTÁS
Az első ízben németül, 1931-ben megjelent mű szinte teljesen
észrevétlen maradt, csak a második világháború után kezdték egyre
inkább felismerni jelentőségét: a legfontosabb irodalomelméleti
kézikönyvek ma már mint a 20. századi irodalomesztétika egyik
legjelentősebb, leginkább meghatározó erejű termékével foglalkoznak
vele, felfedezései pedig nemcsak elméleti koncepciókba, de konkrét
műelemzésekbe is beépültek, hatékonnyá váltak.
A lengyel filozófus -
Husserl
tanítványa - a fenomenológiai
megközelítésmódot próbálta meg alkalmazni benne az irodalmi
műalkotásra. Az irodalmi művet mint intencionált tárgyat vizsgálja, és
- ellentétben az évezredes hagyománnyal - minden értékszempontot
félretéve, mint heteronóm rétegek, struktúrák együttesét írja le. Az
irodalmi mű felépítésének vizsgálata négy jól elkülöníthető részt,
réteget mutat ki Ingarden szerint: a nyelvi hangképződmények, a
jelentésegységek, az ábrázolt tárgyiasságok, valamint a sematizált
látványok lényegét. A szerkezetvizsgálatot Ingardennél szervesen
egészíti ki a megfelelő rétegek ontikus helyének meghatározása, az
alapegységek interszubjektív jellegének bemutatása. A szerző tudatosan
nem foglalkozik ebben a művében sem a mű különböző, lehetséges
olvasatainak, sem a mű keletkezésének, illetve történetiségének
kérdéseivel. Szigorúan ragaszkodik választott tárgyához, műve tehát
nem rendszeres irodalomesztétikai mű, hanem monografikus alkotás,
amely azonban zártságával, koncentráltságával a félreértésekre is
alkalmat adhat. Bojtár Endre a terjedelmes utószóban ezért nemcsak a
szerző pályáját és jelentőségét mutatja be, de részletesen elemzi is
Az irodalmi műalkotás-t. A könyv komoly igényeket támaszt olvasójával
szemben: filozófiai műveltséget feltételez.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|