
Panait ISTRATI
KYRA KYRALINA
A keleti mesék színes füzérszerűségét idézhetik fel Istrati
kisregényei: egymásból nyíló élettörténetek halálos szenvedélyein
keresztül azonban a Balkán "gorkiji" mélyrétegeit ábrázolja realista
módon az író. Túlfeszítetten romantikus lehetne, s giccsbe fordulna
bármely kisebb tehetség kezében ez az anyag - Istrati művében őszinte
és mély a poézis, prózáját a Duna menti román táj ihletett ábrázolása
és ösztönös természetesség jellemzi. A kiszolgáltatottság és a nyomor
mélyeiből törtek fel, s buktak el alakjai - szabadságra, kalandra,
távoli tájakra vágyva.
A szépséges Kyra Kyralina így sodródik a
Közel-Kelet háremeibe, s öccse, Dragomir - az ő nyomát keresve - így
ismeri meg a züllesztő puhaságot, meg a poloskáktól, patkányoktól és
emberférgektől hemzsegő damaszkuszi nyomortanyák és börtönök
mélységeit. Román, török, albán, görög mosódik össze a népeknek ebben
a balkáni kavargásában - ezért jellegzetes helyszín Braila, a Duna
menti kikötő. A mindennapi éhség űzi itt az embereket, s a nyomorban
megváltó hősökre várnak, hisz a jeges pusztai szél és a bojárok az
elviselhetetlen szenvedés mélyeire taszítják őket, s lázadni mernek,
katonaság öli halomra a falvak népeit, ahogy ezt a Pusztai
bogáncsokban az író megörökíti. A "hősök" - valóságos banditák,
szökött fegyencek: Codin a csapszékek s a külváros igazságtevő
fegyence, Cosma a csempészek vezére. A lázadás rendellenes hősei
pandúrokkal a sarkukban, a szerelem béklyóival a szívükben pusztulnak
el. A való ellenáll a mesének: halálra érett legendahősök hullanak el.
Istrati klasszikus kisregényei (Kyra Kyralina; Codin; Pusztai
bogáncsok; Cosma) minden olvasóréteg számára lebilincselőek.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|