
Elfriede JELINEK
A ZONGORATANÁRNŐ
A 20. század második felének nyugat-európai szépprózáját
reprezentálják Elfriede Jelinek egyéni hangú, művészien
megformált írásai. Elbeszélő és drámai műveinek sokszólamú merészségéért
Böll-díjjal jutalmazott osztrák írónő A zongoratanárnő c. műve
Európa szerte elismerést váltott ki.
A regény főhőse Erika Kohut, a harmincas évei vége felé járó
művelt, finom úrikisasszony. A tanárnő idős édesanyjával él,
látszólag meghitt kapcsolatban. Erika napjai elégedetten
telnek, hiszen választott hivatása egyben szórakozása, élete
értelme is: a mennyei hatalmú zene. Schumann, Czerny, Beethoven
lengi be a "Kohut-hölgyek" levendula illatú, szerény életét,
amely a közös vacsorákra való felkészülésből és a vágyálomra,
az önálló öröklakásra való gyűjtögetésből áll. Látszólag. Az
írónő szenvtelen hangon, egyes szám harmadik személyben beszéli
el Erika napjait - egyre táguló körökben. Minden, látszólag
egyformán induló közönséges nap leírásában azonban egyre többet
és többet tudunk meg a tanárnőről és anyjáról. A több egyben
kegyetlenebbet is jelent. Az írónő óvatosan bontja ki a
látszólagos idill mélyén meghúzódó valódi emberi tragédiákat.
Az anya konok céltudatosságának áldozataként magányosan felnövő
kislány törvényszerű erkölcsi elferdülését, az álmait régen
eltemető anya kitartását, hogy gyermekéből szabályos karriert
befutó mintapolgárt neveljen és mozdulatlanná érlelje azt a
férfi nélküli világot, amelyben neki is élni kellett, s
amelynek borzalmából csak egy kiutat ismer: leánya ugyanúgy
éljen mesterségesen kialakított, érzelemsivár "családi
ketrecében", mint egykor ő. Csakhogy ezt a ketrecet már nem a
szeszélyes sors vonja köréjük, hanem az anya önigazolást kereső
téveszméje.
Erika is kettős életet él. Nappal példamutató művész-tanár,
este pedig szexuális vágyait perverz módon kielégítő nőstény.
Ebbe a kettős világba csapódik be hirtelen jött érzelmi
fellángolása a nála jóval fiatalabb tanítványa iránt. A
kapcsolat "normálisan", már-már romantikusan indul, ám ebben a
helyzetben válik valósággá az anya zavart érzelmű nevelése:
Erika képtelen az érzelmekre. Vadságával, képtelen igényeivel
elvárásaival nemcsak elvadítja a fiatalembert, de a szerelmet
is vad ösztönné, majd állatias gyűlöletté változtatja. Játékuk
az értelem és a szenvedély zongoráján befejeződik: a fiú -
miután durván bántalmazza - elhagyja Erikát, fölszámolva minden
illúzióját. A tanárnő pedig egy őrült őrjöngésben, önuralmát
vesztve nekitámad anyjának, véresre sebzi önmagát vezeklésül -
majd megtörten visszatér a családi fészekbe és életének
félbemaradt, befejezetlen hazugságaiban keres kényszerű
önigazolást.
A zongoratanárnő felkavaró olvasmány; szerzője szinte mindent tud az
érzelmekről és azok kialakulásáról-eltorzulásáról. Nem a cselekmény a
döbbenetes regényében - bár annak kibontása írástechnikailag is bravúros -
hanem a cselekmény lezárása: katarzis nélküli, durvaságot elfedő és nem
feloldó jóslata a kiúttalanság reménytelen érzését merevíti az életbe.
Jelinek regényének szövegvilága minden története ellenére egy ahistorikus
Senkiföldje, amely a szubjektivitását kioltó nő(iség) köré épül. A szöveg a
szubjektum destrukciójának allegóriája. - A közelmúlt világirodalma
megkerülhetetlen írójának kitűnő műve minden művelt olvasó figyelmére érdemes.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|