
JÓKAI Mór
BÁLVÁNYOSVÁR
Mint nagy romantikus kortársai közül Aranyt és Lisztet, Jókait is
foglalkoztatta a magyar őstörténet kérdése. Természetesen ő prózai
epikában akarta rekonstruálni a "naiv eposzt". Szilárdan hitt a
hun-magyar rokonságban meg abban, hogy az erdélyi székelyek Attila
fiának, az elűzött Csabának a leszármazottai. Arany is erre a
hipotézisre alapozta a
Csaba-trilógia tervezetét. Jókait, mikor
Erdélyben járt, azonnal megragadta a bálványosi vár pogány
hagyományokra utaló beszédes neve, festői szépsége és a hozzá tapadó,
ősi zamatú legendavilág. Fantáziája igazolására eredeti forrásokat
keresett, meg is találta őket Orbán Balázs Székelyföld leírása című
nekünk is kedves, patriotisztikus nagykeblűségtől áthatott művében és
Ipoly Arnold Magyar mythológiájában, melyet barátja: Csengery éles
filoszkritikája ellenére Arany is jócskán fölhasznált a
Buda halálában.
A fenyegető tatárveszedelem előtt II. Endre és IV. Béla a rokonnak
tartott kunok hazatelepítésével akarja megerősíteni a magyar
honvédelmet. A "vándorló nemzet" Kuthen vezetésével Erdélyen át vonul
Magyarországra. A romantikus hagyomány jegyében szerelmi történetté
formálja a két kultúra és vallás összeütközését, majd összebékülését.
"A Mike-leányt azért nem akarták a bálványosi Opourhoz adni, mert az
pogány volt" - írja, de a nőrablás után az újdonsült férj keresztény
hitre tér, a két ellenséges család kibékül egymással. Bálványosvár
"ősi pompájában" fényeskedik századokon át, Jókai csak az elégikus
befejezésben tudósít arról, hogy a Rákóczi-korszakban a labancok
elpusztították, és azóta "csendes tartomány lett belőle".
A Bálványosvár a sokszor lesajnált, máskor túlzó lelkesültséggel
újrafölfedezett kései Jókai számontartandó, értékes, a mítosz felé
tájékozódó modern prózának is irányt mutató alkotása.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|