
JÓKAI Mór
EMLÉKSOROK 1848-49-ből; EGY BUJDOSÓ NAPLÓJA
A kötet két Jókai művet tartalmaz.
Minkét mű kiemelten érdemes az olvasók figyelmére. Az első azért, mert
szubjektív, sokszor elfogult, nemegyszer rosszul tájékozott - de
mégiscsak közvetlen, friss és elemi erejű képet ad a szabadságharc
résztvevőinek és tanúinak benyomásairól, helyzetértékeléseiről,
reményeiről és rossz előérzeteiről, elsősorban a radikális,
republikánus és a békepárti csoportok ellentétén, ellentétes
felfogásának ütköztetésén keresztül.
A második pedig azért, mert a
legjelentősebb, jóllehet meglehetősen társtalan Jókai művek közé
tartozik. Csodás nyelvművészettel teszi mélabúsan zengő lírává, szívet
fojtogató elégiává, romantikus vízióvá, rekviemmé a szabadságharc
bukásán kelt érzelmeket, tragikus kollíziókat, sorsérzést és a
jóvátehetetlen fölött érzett megrendülést.
Az
Egy bujdosó naplója
igazi szépirodalom. Az irodalomtörténészeket talán a
novellaciklus esztétikai értékénél is jobban foglalkoztatta az a civil
bátorság, amely az üldözött, Tardonán bujdosó írót arra bírta, hogy a
megtorlás idején a szabadságharc emlékképeit idézze föl. Az ekkor még
csupán huszonnégy éves Jókai szinte teljes "írói vértezetében"
mutatkozik meg már ezekben az írásokban is. A novellaciklus, amely a
szabadságharc bukása utáni Magyarországot, annak jelképes figuráit,
nem kevésbé jelképes - kipusztult, kiégett - vidékeit, az ország és a
szerző-elbeszélő töményített hangulatát, gyászát, elégiáját foglalja a
ciklikusság, epizódikusság ellenére is egységes, zárt műalkotásba.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|