
JÓKAI Mór
ÉS MÉGIS MOZOG A FÖLD
A regény cselekménye öt debreceni diákot álít elénk: Jenőy Kálmánt,
Barkó Palit, Bíróczi Sándort, Borcsay Mihályt és Csuka Ferit. A
rebellis szellemű "csittvári krónika" szerkesztéséért kicsapják őket a
kollégiumból, s az öt fiú elindul "abba a végtelen semmibe, aminek
világ a neve". Innentől kezdve Jenőy Kálmán sorsa kerül a történet
középpontjába. A többiekre akkor vetődik fény, amikor vele
találkoznak, útját keresztezik vagy kibontakozását segítik. Kálmán
költő akar lenni. Nagy tervei elé azonban szüntelen akadályok
gördülnek. Nem a megélhetés nehézségei, hiszen dúsgazdag nagyanyja
mindennel ellátná, s fényes közéleti pálya lehetőségeit csillogtatja
előtte. Ám a veszély éppen ezekben rejlik, félő, hogy a könnyebbik
megoldás felé hajlik majd. Először egy kacér fiatalasszony, Katinka
feledteti vele a célt, aztán Decséry főispánék szolgálatában az
érvényesülés vágya érinti meg. A drámáját fogadó közöny is arra
ösztökéli, hogy hagyjon fel próbálkozásaival. A végső kísértés a
legnagyobb: festeni kezd, és szép sikert ér el. Emiatt még nem kellene
szakítania sem nagyanyjával sem eddigi életmódjával. De színészbarátai
nyomorúságát hallva Kálmán hazajön olaszországi festő-körútjáról.
Végleg az írásnak szenteli magát és vállalja nagyanyja sírig tartó
haragját.
A regény Jókai egyik legjellegzetesebb alkotása: művészetének minden erénye
és fogyatékossága feltalálható benne. A reformkort megelőző évtizedek
irodalmi-művészeti küzdelmeit megörökítő fejezetek az író legszebb lapjai
közé tartoznak. Ilyen a csittvári krónika "szerkesztőbizottsági" ülése a
pince mélyén, Kálmán és a nádor vitája a kultúra jövőjéről, Kálmán és
Tseresnyés mester beszélgetései. Jókai hangulatteremtő erejének mesteri
példája az a jelenet, amikor Kálmán a hegycsúcson felolvassa drámáját
barátainak. Az író megragadó szavakkal érzékelteti a nagy változások
pátoszát, a hősök nemzetteremtő céljait. Stílusának képi gazdagsága csak a
Kőszívű ember fiaiban
érte el ezt a szintet. Ugyancsak jó érzékkel
emeli ki a hazai romantikus nemzedék legfőbb két törekvését. Az egyik a
nemzeti múlt feltárása. Ezt szorgalmazza fanatikus hittel Barkó Pali. A
másik a magyar játékszín megteremtése. Ezt a feladatot Borcsay
(színésznevén: Bányaváry) látja el.
Az arisztokrácia és a birtokos nemesség képviselői helyett Jókai a népi
alakokat ábrázolja rokonszenvvel. Nagy Ázsia-kutatónkról, Kőrösi Csoma
Sándorról mintázza Barkó Palit. Tóth Mátéban az egyszerű életformát
megőrző, kitűnően gazdálkodó, de polgárosult paraszt eszményített alakját
formálja az író. Tseresnyés mester a nemzeti polgárosodás eszményi
képviselője.
Jenőy Kálmán alakjában együtt találhatók a regény erényei és gyengéi.
Kálmán Jókai legszebb romantikus hőseire emlékeztet. Korszakalkotó drámaíró
tehetség és kitűnő festő. Sokoldalú művészi képességei mellett széles körű
műveltség, felvilágosult gondolkodás, lobogó lelkesedés, meleg emberség,
mély lelkiismeret, kényes becsületérzés a főbb jellemvonásai. Többször
tanújelét adja bátorságának, határozottságának is. Kálmán életútjában Jókai
több írósorsot sűrít össze a felvilágosodás korából és a reformkort előző
évekből: kicsapják a kollégiumból, mint Csokonait; tragédiáját Katona Bánk
bánjához hasonlóan fagyos közöny fogadja; festői hajlama és vígjátékírói
munkássága Kisfaludy Károly pályafutását idézi.
Az író hőse jellemét fejlődésében akarja megmutatni. Kálmán csak hosszú
vívódások után jut el az áldozatos hivatás önkéntes vállalásáig. Jókai
hasonlóan ábrázolta korábban Baradlay Richárdot is. Ott teljes sikerrel
járt ez a törekvése. Kálmán pálya- és jellemrajza azonban következetlen.
Decséryéknél például egész lényét betölti Dorothea iránti szerelme, s
emellett odaadóan igyekszik megnyerni a főispán tetszését. Ugyanakkor
azonban megírja nagy tragédiáját is. Fejlődését főleg azért nem érezzük
hitelesnek, mert a másik táborban nincs igazi ellenfele. Mindenhonnan csupa
jóindulat áramlik felé. Konfliktusai így nem társadalmiak, hanem inkább
magánjellegűek: szerelem, féltékenység dúlja fel, a két művészeti ág között
tétovázik. Nagyanyjával történő szakítása is jórészt családi ügy.
A számtalan környezetváltás, váratlan fordulat s a rengeteg
epizódszereplő miatt a cselekményt nem is tudja jól összefogni az író. A
"mesésen ragaszkodó és bámulatosan háládatlan" Bányavári kivételével alig
tudunk valamit a többi négy diák sorsáról. A regény szerkezete színes, de
laza anekdotacsokorrá hull szét. A könyv utolsó fejezete arról tanúskodik,
hogy Jókai itt még úgy hitte: "a költő álmát végül is saját kora valósítja
meg." A mű üzenete mégis világos: kitartó munkával, "martyrrobottal" is de
meg kell teremteni a modern magyar művelődést. Jókai egyik nagy ábrándja
volt, hogy erre a kiegyezés utáni konszolidáció reformkorszakhoz fogható
kiteljesedést ígér.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|