
JUHÁSZ Ferenc
PIPACSOK A POKOL FÖLÖTT
A fél évszázada a "szárnyas csikó" jegyében indult költő idős
korában újra megtáltosodott, ihlete fölfrissült, nagyszerű
lappangó tulajdonságai buktak felszínre, Életrajzi értelemben,
groteszk módon, az újra megtapasztalt szegénység élménye
kapcsolja vissza e korszakot a fölívelő pályakezdéséhez: a
kötetzáró A Költő és a Sátán szerzője visszautasítja az
"Ördög-Vásár" csábítását, s a kései Juhászt valóban a belső
függetlenség, az alkut elhárító morális önállóság vállalása
szabadítja föl költőként. Nem szakít azzal az alapeszméjével,
hogy az élet többet ér, mint a halál, de egyre érzékenyebben
figyel arra, milyen az az élet, amelyhez ragaszkodni érdemes.
Rövidülnek, koncentráltabbak lesznek a versek, átértelmeződik
az "éposz" terminus jelentése; a szonett-műfaj olykor bámulatos
tömörségre kényszeríti az áradásra hajlamos dikciót. Előtör
Juhászból a verbalizmus árnyékában egy ideig sorvadni látszó
virtuóz formaművészet. Keserű játékosságában észrevesszük a
Csokonai, Kosztolányi, Weöres és mindannyiuknál előbb Arany
János nevével, hagyományával társítható, fájdalmas humort, a
"víg" poézis kongeniális folytatását.
Öt fejezetből áll a kötet, valamennyi az 1995-96-os év termése.
Az Éposz szonettekből szerzője mozaikos szerkezetű,
fekete-fehér "kockák" sakktáblaszerű rendjébe sűríti
nagyszabású szemléjét szerettei haláláról és a maga
kiszolgáltatottságáról. Akár az egész kötet mottójául
kínálkoznak belőle a következő kiemelések: "S itt ülök holtak
közt, halálom előtt. / . / S rámhull / . / szélhámos hazugság,
gőg, bűn, rettenet." A Morzsák a merengés-asztalon
cikluscím a költői ötlet sziporkáit jegyzi le és rendezi
kompozícióba, mint az említett költő elődök a "mondacsokban",
akadémiai papírszeleteken, csacsi rímekben vagy a líra
tündérsípján. Nincs már hős, cselekmény, hagyományos műfaji
kelléktár a Macska-époszban sem. A tárgy megjelöléséből
annyi maradt meg, hogy: "Kis macska ült az ablakomba"; a
végkifejlet: "S már nem vagy sehol, kis macska-pokol. / . /
Aztán az éj ül ablakomba." Ember és macska kapcsolatában a
tudatos és a tenyésző létezés szemléli egymást, külön-külön, de
a halálraítéltség minden különbözőségnél megrázóbb
közösségében: "nézi egymást két végzet! / Mint két élő
kivégzett!"
Juhász életműve kettes vagy hármas műcsoportozatok
kapcsolathálózatára épül, "éposz-párok, éposz-hármasok
születtek indulatából és kimondásvágyából". A Galapagos
című hosszúvers az 1963-ban írott József Attila sírja
párja. Az újratemetés árulása, a "mohó cigánykodás és ripacs
bohóckodás" szatirikus tablója mögött az immár fiának nevezett
József Attila sorsát két mitikus motívumban érzi személyesen a
magáénak a mostani Juhász Ferenc: a költő szégyene, veresége,
áruvá züllesztése az egyik, a magány, a Mama-nélküliség,
árvaság szenvedése a másik. A záróciklus, az Élni: hűség
című, a kapcsolatkeresés és a szellemi társakra találás
ihletében fogant. A "magas művészet" és a zsonglőrködő költői
technika határán egyensúlyoz Juhász; bokorrímei, mesteri
refrénjei, ritmikai bravúrjai évszázados hagyományokat oltanak
be a modern költészet törzsébe - vagy megfordítva. A Takáts
Gyula 85. születésnapjára készült vers címével szólva A Pegazus-
pihentető idő derűsen szép kiszakított pillanatai ezek, mozarti
emberséget és szerenitást villantva föl - s egyre többször -
ebben az inkább titánian küzdelmesnek ismert költői világban.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|