
Franz KAFKA
AZ ÁTVÁLTOZÁS
(Válogatott elbeszélések)
A kötet elején Kafka "álomkorszakának" remekei, mindmáig
legismertebb, már életében is megjelent elbeszélései találhatók. A
mindennapi valóságból vett tárgyak jelennek meg a kisvilágokban, az
elbeszélésmód szinte fahangúan száraz, miközben lidércnyomás,
rettenet, irracionális megmagyarázhatatlanság, sötét kilátástalanság,
nyomasztó félelem atmoszféráját sugározzák e darabok. A sötét tónusról
alapszituációjuk gondoskodik elsősorban: Kafka abszurd vagy csak
beteges tudatállapotokban létező helyzetekben lépteti színre hőseit.
Gregor Samsa, a családért szorgalmasan dolgozó textilügynök egy reggel
arra ébred, hogy gusztustalan bogárrá változott (Az átváltozás);
kétméteresre nőtt vakondokok okoznak - közvetetten - groteszk,
tragikus konfliktusokat (A falusi tanító). Blumfeld, az öregedő
agglegény című novella címszereplőjének maguktól mozgó labdákkal kell
megküzdenie. De még a "valóságközelibb" (ha Kafka esetében szabad
egyáltalán ilyet mondani) szituációkat is valami megfoghatatlan
irracionalitás járja át: feltehetőleg autobiografikus fogantatású Az
ítélet Georgja - apjával való groteszk összecsapása után - teljesen
értelmetlenül választja az öngyilkosságot. A fegyencgyarmaton-ban pedig
a látszólag naturalisztikus alakítás egy éppenséggel sűrítetten
kegyetlen, nonszensz gondolkodásmód szolgál támaszul.
Az ezeket követő darabokban az epikai formálás eltérő jegyei a
szembetűnöek. A valóságelemek ugyan egyik-másik novellában továbbra is
mintegy a valóság-álom szcenikáját, díszleteit teremtik meg (Egy
falusi orvos; Testvérgyilkosság; Az éhezőművész stb.), lényegében
azonban a mind erőteljesebb elvonatkoztatottság szabja meg
arculatukat, válik jelleghatározójukká. Szimbolikus filozófiai
parabolákat olvashatunk, melyek többnyire zártak: egy-egy metafora
kibontásai, egy-egy aforisztikus gondolat értelmezési mezőinek
felcsillantásai. Eképpen elszakíthatatlanok metaforavoltuktól, bár
lételméleti és esztétikai meditációk kikristályosodásaiként is
felfoghatók (A törvény kapujában; Sakálok és arabok; Josefine, az
énekesnő, avagy az egerek népe), másszor történelembökcseleti,
ismeretelméleti töltésük nyílvánvaló (A császár üzenete; A Kínai Fal
építése). Mindvégig megőriznek azonban olyan tartalmakat, mondandókat,
amelyek - épp a jelképiség okán - voltaképpen kielemezhetetlenek,
egyszeriek és örök érvényűek. Ez teszi egyszersmind alkalmassá őket
arra, hogy korunk olvasója is elgondolkodjék rajtuk, számára való
jelentéseket véljen felfedezni bennük (A kicsi nő, Az odu stb.).
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|