
Immanuel KANT
A TISZTA ÉSZ KRITIKÁJA
A filozófiatörténet egy kézen megszámlálható fő-fő műveinek egyike
A tiszta ész kritikája. A hatalmas terjedelmű mű, amelyen szerzője
több mint egy évtizedig dolgozott, a legnehezebb, leginkább
elriasztónak tűnő munkák sorába tartozik: lényegében ismeretelméleti
rendszer, amely abból az egyszerűnek látszó kérdésből kiindulva, hogy
léteznek, lehetségesek-e a priori szintetikus ítéletek, a megismerés
minden problémáját rendszeresen tárgyalja, a fő figyelmet egyrészt a
korábbi -javarészt metafizikai koncepciók cáfolatára, másrészt egy új,
elsősorban módszertanilag (Kant szerint a filozófia lényege éppen egy
módszer kidolgozása) radikális ismeretelméleti rendszer kiépítésére
fordítva.
A Bevezetés-ben Kant részletesen megvilágítja alapfogalmait
(tiszta és empirikus megismerés, a priori ismeretek jellege és fajtái,
az analitikus és szintetikus ítéletek különbözősége stb.), majd két
nagy fejezetben (Transzcendentális módszertan), látszólag roppant
körülményesen, valójában lényegretörően, de minden részproblémának is
nyomába eredve fejti ki "módszertanát". A mű (különösen analitikus
részeiben, az un. kanti analitikában) korántsem pusztán történelmileg
ad jelentőséget: apóriái mind a mai napig példái a filozófiai
megközelítésnek, számos fejtegetése ma is megkerülhetetlen. A könyv
sajnos csak egy nagyon régi kiadás, nagyon is rövidre fogott és a
század elejének filozófiatörténeti állapotát tükröző előszavát
tartalmazza, a mű megértését megkönnyítendő csak egyetlen magyar
nyelvű mű van (Hermann I: Kant teológiája), az sem erre a Kant műre
koncentrál.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|