
KÁNTOR Zsolt
ELLENELÉGIA
Kántor Zsolt jószerivel mindent megtesz, hogy korszerűen művelt
olvasója vérbeli posztmodern költőnek vélje: az olvasóval is,
saját szövegével is dialógusra lép, gyakran idéz vagy rájátszik
régebbi szövegekre, beúsztat verseibe egy-egy olyan nevet, mint
Heidegger, gyakorta hasznosítja a szövegvers vívmányait,
némelyik költeményének olyan címet ad, mint Konstrukció,
Rekonstrukció, netán Dekonstrukció, szól - megvetőleg -
ideológiákról, helyeslőleg paradigmákról, metafizikai
távlatokat villant fel, hogy azután - radikálisan - leszámoljon
a grand récit-vel (a posztmodernek főfő bűnbakjával, a nagy
elbeszéléssel) stb. Mindezek ellenére nem igazán posztmodern
költő! Ő csak játssza - sokszor igen ügyesen és megtévesztően,
de mindenkor igen játékosan - azt az attitűdöt, amit az
epigonok ma olyannyira szeretnek, Álorcás posztmodern költő,
aki igazából nagyon is régi, nagyon is hagyományos költészetet
művel - valahol a mélyben.
Kötetének címe roppant találó: elégiák olvashatók itt,
posztmodern vagyis "ellenelégikus" álruhában. És az igazi
versértő nem is dől be neki, hanem élvezi a csodás dallamokat,
a búgó elégiát, a nosztalgikus vágyat, a világra csodálkozás
ezernyi, szinte megható jelét a versekben, a szép képeket, a
pazar jelzőket, az igazi szívhangokat, amelyeknek sokszor
szinte könnyfacsaró töménységét oly elegánsan, olyannyira
ironikusan leplezik a posztmodern kellékek (Ön-érzet:
múlandóság; Ellenelégia; Sziváránykapu;
Kerek erdő; Kakas, tehén, fák; Mérgező éj;
Álom stb.). A választott alkotói módszer persze nem
"tartható ki" egy egész köteten keresztül: Kántor Zsolt hangja
néha megbicsaklik: hol az elégia, hol az ellenelégia nyer
teret, és hol igazi (de nem remekbe sikerült) posztmodern vers
kerül ki a szerző kezéből, hol igazi (de szintén nem
telitalálatú) hagyományos költemény. - Az új magyar líra
fejleményeire, egy költő útkeresésére, általában a költői
kísérletekre kíváncsi, "vájtfülű" olvasóknak való.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|