
KASSÁK Lajos
FEKETE KANDÚR Elbeszélések, jelenetek, esszék, publicisztika
Urbán László (aki korábban, a névazonosságokból fakadó
félreértések elkerülésére, nagyon helyesen, Urbán V. László
névformával jegyezte néhány munkáját) hosszú évek óta
lankadatlan buzgalommal búvárolja a századelő és a két
világháború közötti korszak napisajtóját, folyóiratait. Számos
kincset hozott már eddig is a felszínre: kötetben kiadatlan
írások sorát Karinthy Frigyestől, Somlyó
Zoltántól és a Nyugat első generációjának más
nagyságaitól, s bár ezek a közlések nem módosították lényegesen
az illető életműről kialakult képet, mégis fontos, hasznos
adalékokkal járultak hozzá az ouvre teljesebb megismeréséhez.
Mostani vállalkozása hasonló eredménnyel járt; Kassák Lajos
újságokban, havi periodikumokban, a Népszava naptára lapjain
lappangó írásainak föltérképezése, egybegyűjtése komoly
segítséget nyújt ahhoz, hogy határozottabb kontúrokkal
rajzolódjon ki a képzőművészetben és az irodalomban egyaránt a
magyar avantgárd legnagyobb alakjának tartott alkotó 1945
előtti munkássága.
Az persze már régóta meggyökeresedett irodalomtörténeti
értékelés, hogy a prózaíró Kassák jóval kevésbé volt radikális
újító, mint a költő vagy a festő, de igazán csak ez a kötet
dokumentálja tájékozódásának irányát pályája elején. Különösen
az első világháború előtt és alatt született művek érdekesek
ebből a szempontból, amelyek arról tanúskodnak, hogy a fiatal
írót egyszerre vonzotta Móricz Zsigmond és Szabó Dezső példája:
az 1918-ban publikált Egyszerű történet puritán
cselekményvezetése, a tragikus végű konfliktus sejtetően is
sokat mondó ábrázolása az előbbit, a szikár tőmondatokból
felszikrázó expresszív képek az utóbbit idézik. Hasonlóképp
elgondolkodtató az 1914-es datálású Fehér hegedű, ez
ugyanis szimbolikus tartalmakkal telített, már-már szecessziós
stílbe hajló elbeszélés arról, hogy milyen nehéz megtalálni a
másokra is hatni tudó önkifejezés eszközeit. Megint újabb
lehetőségeket csillant meg a háborús apokalipszist tematizáló
Vöröskardos faluk vagy a bérkaszárnyák mélyén játszódó
Föltámadt: mindkettő sodró erejű, zaklatott, szilaj
próza, olyasféle, amilyenhez hasonlót leginkább a német
expresszionista irodalomban lelhetni föl.
A nagyrészt emigrációban töltött húszas évekből egyetlen írás
sem szerepel a kötetben, az 1930 és 1945 közötti időszakból
előkerült novellák pedig már azt az alkotót mutatják, akit a
hamar klasszikussá lett, önéletrajzi "opus magnum"-ból (Egy
ember élete) ismernek a legtöbben. Illúziótlanul pontos
valóságismeret, a műfaj 19. századi virágkorát idéző, áttetsző
szerkezet, határozott vonalakkal megrajzolt figurák és
helyzetek jellemzik valamennyit; a balladás hangvételű címadó
novellát éppúgy, mint a sorsképletekké sűrűsödő női portrékat
(Az öregasszony; Egy asszony élete), vagy az 1929-ben
írt regény, az Angyalföld egy kimaradt részletének ható
Külvárosi legendát. Akármilyen közeget választ
ábrázolása tárgyául az író - falusi szegényekét, városi
proletárokét, a középosztályét vagy a művészekét -, sohasem
használ sémákat, nem az osztályharcos ítélkezés, hanem a
szituációk emberi igazsága érdekli. Külön ciklust alkotnak a
könyvben az esszéisztikus és publicisztikai írások (jellege
szerint közéjük tartozik az Előszó helyett a kötetet
nyitó Költő című kispróza is): ezek a harmincas-
negyvenes évek fordulóján keletkeztek, legtöbbjük témája 1989
előtt politikai tabunak számított. Kassák, a meggyőződéses
szocialista őszinte elborzadással figyeli, kommentálja a
moszkvai pereket (Arccal Moszkva felé), frázisok nélkül
ünnepli, hogy szülővárosa ismét Magyarország része - Visszatérő
városok (Érsekújvár) -, józan számvetést készít a
kisebbségi sorsban éltek szellemi hozadékáról (A felvidéki
magyarok kultúrájához).
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|