
KERTÉSZ Imre
GÁLYANAPLÓ
A "napló" személyes műfaj, az írói napló, a műhelynapló, melyet
sokszor csak az irodalomtörténet tesz közzé, a nyilvánosságra szánt
művek háttér-övezetét világítja meg, jelezve a benyomások, a források
vidékét, a szellemi küzdelem folyamatát. Ilyen könyv Kertész
Imre Gályanaplója, mely már címével is az alkotó
szerepfelfogására, az írói munka etikai feladatként és a létezés, a
"hajózás" egyetlen mentségeként való értelmezésére utal. A viszonylag
későn kezdett írói pálya, a hosszú munkával és nagy szellemi
elmélyedéssel teremtett művek készültével párhuzamosan Kertész
olvasmányairól, bölcseleti meglátásairól, személyes életproblémáiról
folyamatosan vezetett feljegyzéseket - e szaggatott, ám gondolatilag
mindvégig tartalmas jegyzetanyag került a kötetbe.
A Gályanapló, melynek két határéve 1961 és 1991, három fejezetre
tagolódik, melyek jelzik e három évtized alkotói periódusait:
Kihajózik (nyílt vizekre); Bolyong (szirtek és zátonyok közt);
Elengedi (a kormányt) Behúzza (az evezőket) Boldog. Kertész
töprengéseinek - melyhez elsősorban a fordítóként is megismert 20.
századi német filozófia és irodalom adja az adalékszempontokat -
középpontjában a modern individuum egzisztenciális kérdései állnak.
Illetve azok a tragikus paradoxonok, melyek a kor tapasztalataiból
következnek: miért és hogyan élünk e szörnyű, tragikus világban? Német
útiképei, a három évtizedes hazai valóságra utaló észrevételei
egyaránt e kérdésekre mutatnak, olyan feszítetten, sokszor nyitva
hagyottan, hogy kitűnő műveinek szellemi erőtereként is felfogható e
tépelődés.
- A Kertész-próza ismerőinek, értelmiségieknek sajátos szellemi
csemege a könyv.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|