
Arthur KOESTLER
SÖTÉTSÉG DÉLBEN
Az író a 30-as évek nagy szovjet pereinek emberi kérdéseit kívánta
bonckés alá venni. Kulcsregényt írt ugyan, abban az értelemben, hogy a
regény olvasója számára világos: a cselekmény a sztálini önkényuralom
világában játszódik és hőse, Rubasov sokban hasonlít a koncepciós jogi
procedúrák fővádlottjaira (Buharinra, Radekre és másokra), de a regény
problematikája túlmutat a publicisztikus aktualitáson, a felületesen
felfogott "politikai botrányon".
Nyikolaj Szemjonovics Rubasov, a
regény hőse a régi bolsevik gárda vezető alakjaihoz tartozó, a szovjet
rendszert a legnagyobb külső nehézségek és belső kétségek között is
hűen szolgáló, jelentős funkcionárius, egyik napról a másikra egy
börtöncellában találja magát. Vádlói hajdani elvbarátai, s a három
kihallgatáson keresztül folyó lelki procedúra tétje: Rubasov
belátja-e, hogy az ügy a kommunista forradalom logikája és az
áldozatvállalás szelleme szerint a legvégső megaláztatást,
el-nem-követett bűnök vállalását, áldozatkén való önfeláldozást várja
tőle.
A regényíró meggyőző lélekrajzzal, a mozgalom első évtizedei
hatalmi mechanizmusának tényszerű ismeretével, és természetesen a
modellszerű események tanúságának megfelelően igennel válaszol erre a
kérdésre, írói erényeit azonban abban csillogtatja meg, hogy mindezt
képes hitelesen, emberi dimenziói szerint ábrázolni. A sztálini
korszak napvilágra kerülő dokumentumai mellett a "tárgyi valóság", a
"kulcsregény"-jelleg el is veszti jelentőségét - a modern társadalmi
üdvtan abszurd logikájának éles kritikai analízise teremti meg a
regény atmoszféráját, és ez biztosítja emberábrázolásának erőteljes
hatását is. A regény olvasása revelatív élmény, nem a "perek", hanem a
század politikai drámáinak egyik kulcsregénye.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|