
KOSZTOLÁNYI Dezső
PACSIRTA
A regény színtere egy különállóságba kövesedett, ódon kisvilág.
Címszereplője, Pacsirta, a csúnya vénlány csak az első és utolsó
fejezetekben tűnik fel. Elutazásának napján ismerjük meg szülei
körében, s csak egy hét múlva látjuk viszont, a regény vége felé.
Vajkayék vidékies, árnyboltos kúriája egyszerű örömök, talán
mosolyogni való lehetőségek előtt húzza le a redőnyöket, de a
boldogság nem olyan válogatós a tárgyban, mely előhívja, inkább
függ attól, aki a tárgyért nyúl. És Vajkayék ezt a mozdulatát
állítja meg állandóan egy belső tiltás, melyről nem szólnak,
említeni sem merik, mégis ott rebeg közöttük, megbújik minden
apróságban, befészkeli magát a zegzugos házba, onnan meg kinő a
világba, átszivárog a sárszegi utcákra, arcokra. Fullasztóvá,
nyomasztóvá teszi a levegőt. Megidegenednek, ellenségessé válnak
az arcok, támadásnak tűnik a szólítás, jelteljesnek a hallgatás.
Pacsirta elutazása után egyszerre megváltozik körülöttük az élet,
Sárszeg, a világ. Előtűnnek a régi ismerősök, megjelennek az
elfeledett vagy eltagadott arcok, minden mozgalmassá, újszerűvé,
ismeretlenül vonzóvá, teljessé domborodik. Vajkayék aprózva
közelednek a fényhez, minden szándékosság, minden eleve-elgondoltság
nélkül. Az egész úgy kezdődik, hogy el kell menniük a
vendéglőbe ebédelni, mert Pacsirta nélkül gazdátlan a ház, árva a
konyha. Arról igazán nem tehetnek, hogy az étteremben ott székel a
kis sárszegi kompánia, szellemi elit, a "Párducok" társasága.
Ennek a baráti körnek valamikor Vajkay is tagja volt, aztán
valahogy lemorzsolódott. Most félszegen, de egyre erősebb örömmel
közeledik hozzájuk, tartózkodása csak addig lép vissza, amíg távol
tartja magától a kellemetlen kérdést, mely a hosszú
visszavonultság okát feszegetné. Az is egészen véletlenszerű, hogy
a feleségének annyira megtetszik Zanyi, a sárszegi színház
hősszerelmese, különben is, igazán elmehetnek egyszer színházba,
nincs abban semmi rossz, sőt, illetlenség lenne visszautasítani a
színigazgató invitálását, amit még egy jeggyel is megspékelt.
Vajkayék így sodródnak egyre mélyebbre valami megállíthatatlan
örvénylésnek engedelmesen, és közben mind jobban elhatalmasodik
bennük a hitehagyott aszkéta szorongása, amit akkor érez az ember,
ha a koplalás ciberéje után beleharap egy elhullajtott
kenyérdarabba. Akkor döbbennek rá, hogy sorsuk valamikor
megváltozhatatlanná fordulhatott, amikor hirtelen
megbizonyosodnak: számukra az a paradicsom, ami másnak unalmas
hétköznap és megszokás. Ekkor kezdődik iszonyú harcuk, ebben a
fölismerésben bontakozik ki az az út, amit már megtettek, és az
is, mely még előttük maradt. Az eltitkolt, a letagadott világ
egyetlen pillanat megingásában ujjászülethetett, és most ott
szélesedik a múlt és jövő határmezsgyéjén, borzalmassá duzzasztva
a jelent.
Pacsirta megválthatatlansága az ő elitéltségük, lányuk rútsága az
ő rútságuk is. A két szülő szembetalálja magát a meghunyászkodás
végzetével: amikor gyávák voltak a kimondására, azt egy
sorsfordulat önkénye most ellenkezést nem tűrően préseli ki
belőlük. Gyűlölik lányukat, mert gyűlölik az elzárkózást, gyűlölik
a muszájból csinált erényt. Gyűlölik a hűséget, a családot, a
megszokások tompa ritmusát, a törvényt, az egész társadalmat, mely
szigorú belső hierarchiájával többet tapos, mint épít. Egy
véletlen, egy tragikus fordulat - az, hogy Pacsirta csúnyának
született - örökre megfosztotta őket annak a lehetőségétől, hogy
valaha is beilleszkedjenek, a maguk normáinak boldogságát éljék.
A regénynek nincs semmi kapcsolata a freudizmussal abban, amit a
legtisztábban mond ki. Csak abban követi a freudi elemzés
módszertanát, ahogy ábrázol, ahogyan kimondja a tételt. Azért
olyan központi a szülők alakja, mert az ő végzetük még
föloldozható lenne, hiszen "csak" egy ember, lányuk jelenléte,
élete az okozója. (Nem így Pacsirta esetében.) Ha tőle
megszabadulnak, minden rendbe jöhetne.... Ennek a gondolati
megbizonyosodását, majd rejtett tervezgetését, a sátáni rögeszme
"próbálgatását" Kosztolányi valóban az avatott freudista szemével
elemzi. A tudatalattiban mindent megülő személyes érdek már-már
gyilkos ösztönként követeli a megváltódást, a fölmentődést,
szabadulást, követeli Pacsirta halálát. Melyik erő szegülhet
szembe ezzel a test vérkeringésében lüktető akarattal? Egyrészt a
sors, másrészt a társadalmi etika.
Vajkayékat nem elégíti ki a magukon tett erőszak erkölcsi
győzelme, az esztétikus etikai nagyságrend. Ennek a mozzanatnak a
hangsúlyozásában Kosztolányi nyíltan freudista:
meg akarja mutatni azt a pontot, ameddig - Freud terminusával -,
az elfojtás megnőhet. És megkereste a pillanatot, ahol az aszkézis
kártyavára megbillen, összeomlik. (Jól látható itt a szerkezeti
összefüggés a később megszülető
val!) Vajkayék nem azért fogadják vissza lányukat,
mert megtagadják a közös kalitkából történt kirebbenés lázálmos
szabadságát, nem azért lépnek vissza vele együtt rácsaik mögé,
mert szívük szerint is megnyugszanak együttes rabságukban. Hanem
azért, mert rá kell döbbenniük, hogy már késő újba kezdeni, valami
örökre megszűnt és elveszett.
Kosztolányi ebben a művében újra nagy mestere az ellenpontozásnak.
A szülők kilépése az életbe: kilépés Pacsirta számára is. De
mennyire ellentétes ez a két út! Pacsirta az idegen környezetben
megbizonyosodik arról, amit otthon csak sejtett, mert rejtegették
előtte. Világossá válik számára az is, hogy senkinek sincs
szüksége rá, sőt, az embereknek inkább terhükre van. Nem teszi
hozzá, mert még nincs ereje kimondani, hogy képükben a szépnek, a
harmonikusnak van terhére, mert közötte és az emberek között csak
ez a fogalom méri a kapcsolatot. A száműzöttség, a
kiszolgáltatottság okát homály borítja, és Pacsirtában nincs, nem
is lehet erő, mely szétoszlatná azt. A regény eszmeiségében rejtve
őrzi a romantika szépségkultuszának nagy újdonságát, a fölfedezett
"rút" ellentmondásos gazdagságát. Kosztolányit ebben a regényben
elsősorban az emberi dráma ragadja meg, amit lírai sejtelmességbe
von ezeknek az elöregedett, vidéki kismagyaroknak merengő
melankóliája, engesztelhetetlen, kijátszott boldogságvágya. A
tragédia mögött mindig ott van az eszme, és a
Pacsirtábanban ez most az esztétikai életforma
választásának tragikus lehetetlenségét mutatja, a szépért ágaskodó
akarat korlátait, melynek vad mozdulatai hol a sorsba, hol a
társadalomba ütköznek.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|