
KUKORELLY Endre
MINTHA MÁR TÚL SOKÁIG ÁLLNA
Összesen kilencvenkilenc prózát tartalmaz Kukorelly legújabb kötete. Nem
elbeszéléseket, nem rajzokat, nem tárcákat, nem prózaverseket, nem
prózakölteményeket, hanem keményen megformált, kizárólag szövegszerűségükkel
hatni kivánó prózákat, amelyeknek nem az a hivatásuk, hogy alakokat,
figurákat, eseményeket, történéseket, érzelmeket, hangulatokat vagy
nosztalgiákat közvetítsenek, ábrázoljanak, hanem "csak" az, hogy olyan
szövegek legyenek, amelyek önmagukért, saját szövegszerűségük képviseletében
léteznek és állnak meg önmagukban.
Kukorelly bámulatosan ért a szövegszerkesztéshez, az önmagát író,
önmagából táplálkozó szöveg generálásához. Legfőbb eszköze az, ami a
szövegszerűség konstitutív eleme is: a koherencia megteremtése, a
szövegegyéniség kibontása, a szövegrészek és a szövegegész szigorú
korrelációjának dokumentálása. A mondatok önmagukban mit sem érnek
Kukorellynél, sokszor nem is foglalkozik mondatokkal, beéri a szó és a mondat
közöti nyelvi szerkezetekkel, a szintagmákkal. E szintagmák és a
szövegegészek közt nincs "tartalom", megformált alakzat, van azonban annál
több feszültség, hiány, kitöltetlen hely. A hagyományos elbeszélés felől
közeledve a Mintha már túl sokáig állna darabjai között aligha igazodhat el
az olvasó. "Jelentésekre", üzenetekre, mondnandókra vadászna - hiába. Dolgát
azonban megkönnyíti Kukorelly szövegeinek gazdagon adagolt humora,
szarkazmusa, öniróniája, groteszksége, hol derűs, hol keserű, hol
értelmezhetetlen komédiázása, valamint a szövegek sajátos, magávalragadó
bája. Ezeknek az esztétikai hatáselemeknek köszönhetően vonódik bele az
olvasó a szövegszerkesztésbe, válik társszerzővé, vagy éppen úgy mint a
szerző, a szövegszerkesztődés bensőséges figyelőjévé. - Olyan olvasóknak is
érdemes megpróbálkozniuk a szövegekkel, akik hasonlóra még nem vállalkoztak,
de a posztmodern hívei keresni is fogják.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|