
LADÁNYI Mihály
SE CSILLAGJA, SE HOLDJA
Ladányi az 1956 után jelentkező költőnemzdék egyik legtehetségesebb (és
napjainkban méltatlanul keveset emlegetett - tagja. Ez a könyv a költő
tizedik kötete, s egyúttal egy művészi pálya két évtizedének gazdag
leltára.
Ladányit sokan tartották pesszimistának. Annyi bizonyos, hogy életműve
egészében, ebben a tucatnyi kötetet magában foglaló termékeny költői
aratásban, nagyobb szerep jut a disszonáns hangoknak, mint a finomvonalú
szépség meglelésének. Amit a versben az adott társadalomtól látleletként
felvesz: visszataszító jelenségek halmaza, természetesen a tiltakozás
jegyében. Hogy egy költő mit lát a világban, nem lehet számonkérni rajta.
Azt már inkább, hogy a szorongatott emberség hogy hat vissza benne minderre.
Ladányi érzékenyen befogadó és hevesen reagáló lélek. Verseinek
összességéből ki lehetne bontani annak a megbántott gyermeknek a sérelmét,
akit a mesék indítottak el, de meg kellett ismernie a valódi világot, ahol,
mint egyik versében írja, "döglött pávaként nyűvesednek a mesék". Beszél
ez a képzetes életrajz a vidékiről, aki a város idegenségébe került; a
költőről, aki választott hivatása, vagy inkább elhivatása folytán másoknál
jobban érzi az élet szeszélyes, gyakran sziklához csapdosó hullámverését; az
emberekről, akiknek ambivalens lénye, az egymással ellentétes külső és belső
keserű tapasztalatként ülepedett le tudatában, és önmagáról is, az érdessé
ütött, kihívó, elkeseredett, néha lump poétáról: Villon hetykén szomorkás
magatartásának örököséről és a vitriolosan emberszóló Martialis - akit
különben egy versében meg is idéz - késői pesti rokonáról. Karrierje
sajátosan alakult. Versei nehezen vagy egyáltalán nem simultak bele az
idillre vágyó világba. 1961-től vidéki hányattatások következtek, amelyek
során Ladányi sokszor az élet aljára szorult. Innen küldte légszomjas
kiáltásait egy képzelt jövő felé, a rudolftelepi kocsma bádogpultjára
könyökölve "beszélte meg" az életet sorstársaival:
"E kantinban valami furcsa módon / elönt a sors iránt a hála, / hogy nem
lehettem finom, elegáns / és egzaltált bajnoka a szavaknak, / hogy a világ
izzadt ölébe esve / vérző ujjakkal kell ma is kiásnom / énekeimet az érdes
kövekből."
"A világ izzadt ölében" éli át a társadalom "minden másként van" karinthys
helyzeteit, s eközben alakul az a groteszk, csúfondáros, de a hétköznapok
iránt megrendült hang, amely Ladányi lírájának legismertebb vonása.
Magánya, társkereső ösztöne nők felé hajtja, akik
egyformán hoznak számára kielégülést és kiábrándulást. És mint bolygó
nyugtalansága fölött kifeszített háló, rabságban tartja, vagy kifordítva a
hasonlatot, dús zsákmánnyal látja el mestersége. Így "örökkön kóbor tüzekbe
vetve" élte lírikus életét, hitet téve arról, hogy túl a vershez szükséges
féldecin vagy két féldecin, a legfőbb mozgató benne mégis a "madarak vágya
az ég után".
Ladányi magáévá tette, szervezetébe szívta fel mindazt a táplálékot, amit a
kultúra megteremtett. Ettől kapja meg a hangsúlyt az etikai nehezékű kérdés:
"de mit ér mindez, / amikor a te emberi arcod viselik / a gonoszok?"
Árnyalt, kontrasztos világot revelál ez a gyűjtemény - azáltal, hogy a lépésről
lépésre követhető, mélyülő-finomodó költői pályaképet láttatja.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|