
Gotthold Ephraim LESSING
BÖLCS NÁTHÁN
A drámai költemény 1779-ben, Lessing utolsó alkotói periódusában
született, mintegy a drámaírói életmű epilógusaként. Az epilógus itt
valóban összegzést jelent: ebben a műben a felvilágosodás
eszmerendszere, amelynek középpontjában az ész kormányozta belátás
áll, úgy találkozik össze a dráma szenvedélyes egyoldalúságot,
cselekedetekben megnyilatkozó embereket követelő műfajával, hogy egyik
sem halványul el, nem gyengítik egymás kölcsönösen tiszta törvényeit.
A választott forma, a mesedráma kiváltképp alkalmas a lényegi ellentét
művészi feloldására; a távoli vidéken és távoli jövőben - a muzulmánok
meghódította Szentföldön, a keresztes háborúk korszakában - játszódó
cselekmény erőszakos stilizálás nélkül, fokozatosan az eszmék
dialógusa lesz, amely mindvégig inkább összhangjának emelkedettségével,
s nem a kemény diszharmóniák következetes érvényesítésével köti le a
figyelmet.
A szereplők, a bigott elfogultság gonosz hatalmát képviselő pátriárka
kivételével, valamennyien a legjobbra és legnemesebbre törekednek.
Szaladin szultán olyan jóságos uralkodó, amilyen csak a felvilágosodás
merészen szép utópiáiban lehetséges, aki megkegyelmez még az ádáz
ellenségnek, a templomos lovagnak is, csak azért, mert eltűnt fivérére
emlékezteti. A templomos lovag hasonlóképpen idealizált: a
kereszténység legvonzóbb tulajdonságai testesülnek meg benne, s Náthán
pedig, a bölcs zsidó, a vallások őseredeti egységének hordozójaként nő
a dráma címszereplőjévé, a legfőbb jó, a szeretettel párosult értelem
megingathatatlan letéteményesévé. A szép eszmék dialógusa azáltal
emelkedik a nagy drámák rangjára, hogy Lessing a belátás erényének
fénye mellett az indulat, a másik iránti gyűlölet bármikor felszítható
parazsát is érzékelteti - elég egy félreértés, egy homályos folt,
amelyen az értelem nem képes azonnal áthatolni, és a derűt sugárzó
világ hamar lángba borulhat. Ez a felismerés és a belőle következő
feszültség avatja ma is eleven műalkotássá ezt a drámát, amelyben
írójának tán a leginkább sikerült a nagy példával, a shakespeare-i
művészet lényegével azonosulnia: Náthán valóban közeli világirodalmi
rokona A vihar Prosperójának.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|