
Klaus MANN
MEPHISTO
Klaus Mann-nak, Thomas Mann legidősebb, tragikus sorsú fiának
1936-ban megjelent műve karrierregény. Benne egy színész "tündökletes"
pályafutását írja le, amely időben a húszas évek forrongó, zűrzavaros
társadalmi közegéből a Harmadik Birodalom kegyetlenül egyértelmű
világába ívelt. A főszereplő, Hendrik Höfgen modelljéül a kor
legfelkapottabb színésze (igazi nevén Gustav Gründgens), színházi
intendáns, rendező, Göring barátja szolgált, akinek első felesége
Erika Mann volt, s ifjúkorában barátság fűzte a könyv írójához is.
Mégsem csupán kulcsregény ez a mű, hiszen hőse életútját
bemutatva-megérzékítve voltaképpen tipikus jelenséget ábrázol: a német
szellem behódolását a fasizmusnak.
Hendrik Höfgen annak az első világháború utáni talajtalanná vált
értelmiségi rétegnek a képviselője, amely a polgári humanizmus
alkonyán, életképes eszmei fogódzkodó nélkül maradt; s a különböző
művészi és politikai áramlatok között hányódva, az egyéni siker
hisztérikus megszállottjává lett. Höfgen - mint ezt Mefisztofelész
interpretálása is bizonyítja - bohóc és gazfickó egy személyben,
akinek végső soron mindegy hogy az Állami Porosz Színház
főintendánsának vagy éppen Hamletnek szerepében tetszeleg, a művészet
számára nem több hangzatos címnél vagy bőséges gázsinál, a kommunizmus
vagy a nemzeti szocializmus eszméi nem jelentenek többet neki puszta
divatnál, az érvényesülés lehetőségénél. Betegesen túlfűtött
személyiségének szüksége van a külső kényszerítő erő állandó érzetére,
fiatalabb éveiben különös szerelmének, Tebab hercegnőnek, a Fekete
Vénusznak állandó korbácsütéseire, később a Hájas (Göring) által
képviselt hatalom szorítására. A romlás virága ő minden tekintetben, a
borzalmak fölött derűsen komédiázó, a szépséget a szörnyűségesben
kereső, az életet valóságos távlat hiányában csak szerepekben élő
ember megtestestülése. Pályája a polgári dekadens életérzésnek egyén
és társadalom szempontjából egyaránt tragikus zsákutcáját mutatja.
A Mefiszto hagyományos regénytechnikai eszközökkel élve egy
harcosabb polgári humanizmus nevében emel szót a fasizmus ellen. Ezzel
együtt nem csupán a művészet és a náci hatalom összefonódottságának
kegyetlen szatíráját nyújtja, de kritikával szól a polgári humanista
eszmerendszer és képviselőik életképtelenségéről is.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|