
Thomas MANN
A BUDDENBROOK-HÁZ
A polgár-művész problematika legátfogóbb és legrendszeresebb
kifejtése A Buddenbrook-ház. A fejlődés bilológiai törvényszerűsége,
hogy minden születik, fejlődik, eléri a csúcspontját, hanyatlik és
meghal. A német naturalizmusnak ezt a társadalmi jelenségekre
vonatkoztatott tételét alkalmazza Thomas Mann a 19. századi német
polgárságra, s érvényességét egy konkrét család, a Buddenbrookok
történetén igazolja.
Az első rész a családot a cégalapító családfő
idejében, 1835-ben, a virágzás korszakában mutatja be. A hanyatlás a
második nemzedékkel kezdődik meg, hogy a harmadik generáció életében a
teljes széthulláshoz vezessen. A regény tulajdonképpeni hőse az unoka,
Thomas Buddenbrook, akinek cégfőnöksége látszólag a csúcspontot
jelenti a család történetében, ugyanakkor a régi patrícius-polgárság
utolsó győzelmét feltörő újburzsoázia fölött. Valójában azonban Thomas
már nem "egészséges" a szó polgári értelmében, hanem önmagában és
foglalkozásában kételkedő, problémákkal viaskodó, a látszat mindenáron
való fenntartásába beleroppanó, gyenge ember, aki csupán akaratának
végső megfeszítésével tud ideig-óráig úrrá lenni a pusztulásba húzó
erők fölött. A degenerálódás, a polgárnak művésszé "fajulása" fiánál
lesz teljes: a zene halálos levegőjében élő, a gyakorlati életre
tökéletesen képtelen Hannonál, akinek korai halála örökre lezárja a
Buddenbrookok családi krónikáját. Hanno alakjában, sorsában
fogalmazódik meg a regény s Thomas Mann egyik legfontosabb problémája:
a művész és a polgár viszonya, a polgári származású művész helye és a
művészet szerepe a korabeli társadalomban.
Hatalmas remekmű, melyet a legjobb polgári családregényként tart
számon ma is az irodalomtörténet.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|