
Thomas MANN
VÁLOGATOTT ELBESZÉLÉSEK
Mint minden nagy regényíró, Thomas Mann is novellákkal kezdte a pályáját,
ám ezeket az írásokat hamarosan árnyékba borították a nagy regények. A
szünetekben azonban - két vaskos, több kötetes óriásregény közt - az író
mindig visszatért az elbeszélés műfajához, és életművének néhány csúcsát
(Tonio Kröger; Úr és kutya stb.) éppen ebben a műfajban alkotta meg.
Ez a *hangoskönyvtári novellaválogatás azonban nem a legjobb
Mann-elbeszélések gyűjteménye, épp az említett legnagyobb novellák nem is
találhatók meg benne. Az összeállítás csak csemegéz a mann-i
novellisztikában, nem egészen érthető válogatási szempontokat
alkalmazva.
A Lujzi és főként A ruhásszekrény az író zsengéi közé
tartozik, az egyik a művészet embertelenségének leleplezésével foglalkozó
későbbi, érett írások előképe, a másik egy igénytelen kis misztikus
novella, mindkettőben inkább csak az érdekes, hogy későbbi Mann-írások és
témák előrejelzései, előképei.
Szerepel a munkában két igen korai és a kritika által egyöntetűen gyengének
tartott írás (A boldogság akarása; Friedmann úr, a törpe), megtalálható
benne az átmeneti jellegű, a
Tonio Kröger s a
problematikáját vázlatosan felvető Trisztán, valamint az
érett, illetve idős Thomas Mann három, valóban nagy, klasszikus értékű
novellája (Halál Velencében; Zűrzavar és kora bánat; Az elcserélt fejek;
A törvény).
A válogatás legfőbb érdeme azonban az, hogy a legtöbb
Mann-elbeszélésgyűjteményből hiányzó, a német Mann- gyűjteményekből is
előszeretettel kihagyott Wälsung-vér című alkotást tartalmazza. Ez a
novella egy testvérszerelem története, és ilyenként nemcsak a Mann-életrajz
bizonyos implikációit jelenti, de egyúttal a téma legnagyobb világirodalmi
feldolgozásai közül is a legjobbak közé tartozik (Martin du Gard-ral egy
szinten).
A Halál Velencében talán a legtökéletesebb Mann-elbeszélés, az író
polgárságról és művészetről, tartásról és a mélység vonzásáról, a
filozófiai étoszról és a legföldibb etikáról, a szellemi és a homoerotikus
szerelemről való minden mondandóját összesűrítette benne, bámulatos
részlet-realizmussal és a legmagasabbrendű filozófiai esszéremekléssel.
A hős, Gustav Ascenbach személyébena művész áll előttünk, aki azonban
túljutott már az öncélú esztétizálás és a mindent megértő, mindent
megbocsátó pszichologizmus állapotán; moralista íróvá formálódott, akinek
jelszava "az elegáns önuralom, amely a belső korhadást eltakarja a világ
szeme elől..." Azonban Aschenbach természetellenes szerelme és halála,
amely egyben a novella végkifejlete is, végül az "elegáns önuralom" morális
álláspontjának tarthatatlanságát leplezi le.
*hangoskönyv= vakok számára színészek által hangszalagra olvasott mű
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|