MÁRAI Sándor
SZINDBÁD HAZAMEGY
Márai csaknem minden művében helyet kap a gyermekkorában
megtapasztalt, biztos erkölcsi értékeken nyugvó világrend eltűnése
felett érzett nosztalgikus, nemritkán fájdalmas búcsúérzés,
legpregnánsabban az
Egy polgár vallomásai
című művében. A szerző e
könyvében is - amellett, hogy emléket állít Krúdynak - egy letűnőben
lévő életforma mikrovilágát rögzíti. A könyv központi alakja az
öregedő, megfáradt
Szindbád,
azaz Krúdy, s környezetében helyet kapó
mellékszereplők (Bródy Sándor, Artur, a mesélő; a szakácsnők,
pincérek, kocsisok stb), tulajdonképpen az egyik mesterének tekintett
író világát megidéző figurák; ugyanakkor mind-mind sajátos típusai egy
fokozatosan köddé váló korszaknak. A törődött hajós, Szindbád számára a legszebb az életben "megélni még egyszer a májusi reggelt, megfürdetni arcunkat a sistergő tavaszi napfény illatában és gőzeiben, s tudni, hogy az élet mögöttünk van és semmi nem fáj már többé igazán, a nők hazudhatnak, amit akarnak, a férfiak rabolhatják a pénzt és törhetik a fejüket gonosz mesterkedéseiken, s mi közben tudjuk, hogy az élet közömbösen megy tovább, velünk és nélkülünk, s mindaz, amitől szenvedtünk, eloszlik az időben és a napsütésben, mint ahogy eloszlik a májusi fény érintésére a reggeli köd a Duna fölött". Utolsó útjára indult Szindbád azon a májusi reggelen, amikor sorra számba vette a kedvezőtlen változásokat, ráébredve, hogy csakhamar "nem fog már többé kocsikázni, csak közlekedni", s hogy a új generáció reggelente már nem iszik eperpálinkát, s ha iszik, akkor is holmi koktélokat. Az egyre inkább iparosodó, modernizálódó Budapesten fájdalmasan átéli egy "civilizáció" elhalását, s öntudatlanul is mindinkább felsejlik előtte egy személytelen, elembertelenedő társadalom víziója.
|