
Gabriel García MÁRQUEZ
SZÁZ ÉV MAGÁNY
Macondo, egy képzeletbeli, szinte meseszerű városka az őserdők mélyén - ez
a Száz év magány színhelye, ahol a Buendiák évszázados történetét
figyelemmel kísérhetjük. Az "ősszülők" és hat generáció küzdelme az emberi
létért, harca a magány és a sivár, céltalan élet ellen - ez a regény
cselekménye. Meseszerű, szinte mondába illő elemek sora népesíti be a család
életét, a hagyományok születésének és megszűnésének lehet tanúja az
olvasó. A városka felvirágzik, majd elpusztul, de a Buendiák sorsa
lényegében változatlan, gazdagon vagy a nyomorral küzdve egyaránt a
társtalanság, az egyhangúság ellen lázadnak, melyből a család minden tagja
csak egy kivezető utat talál, a szerelem, a szenvedély megváltó lehetőségét.
Az Aurelianok és José Arcadiók generációját mindig az asszonyok irányítják,
ők teszik az életet emberivé és céltudatossá. Különösen maradandó emléke
marad az olvasónak az "ősanya", Ursula alakja, aki egy évszázadon át
igyekszik fenntartani a család békéjét és rendjét, aki magatehetetlenül és
vakon is neveli a Buendiák különféle fogantatású utódait. Az eposzként
hömpölygő mesében kipusztulnak ugyan a Buendiák, kihal a család, de
megtalálja az utolsó Aureliano az emberi életet, az értelmes, tudatos élet
elemeit, amelyben "az olyan nemzetségnek, amely száz év magányra van ítélve,
nem adatik meg még egy esély a világon."
Márquez regénye játékos és megrendült szemléje azoknak az emberi
adottságoknak, amelyek gyönyörű seregével elűzhetnénk a magányt, s melyeket
eddig még nem tudott igazán győzelemre vinni az emberiség. Könyvében úgy
szeretnek - olyan eksztázissal, olyan hévvel - ahogy talán még egyetlen
regényben sem. S még a gyűlöletük is valami ilyesmit sugall! A régi emberek,
ősatyák, ősanyák "elferdült" energiái a valóság káprázataival. Az
önpusztító erők, amelyek - megszelídülve - a világot fordíthatnák ki
sarkából! Ez a regény (mint minden nagy mű) az ember metaforája, az élet
hatalmas példázata. Szilaj, fantasztikumaiban is reális eposz a mértéktelen
szerelemről és bánatról, a kifogyhatatlan emberi leleményről és a
csillapíthatatlan sóvárgásról. A sokágú életről: egy család törzsében,
terebélyében.
Márquez egy dél-amerikai család száz esztendejének
történetébe sűríti mindazt a modern és tragikus tudást, amellyel
megajándékozta íróit ez a kor; az emberről, az életről, a társadalomról való
könyörtelen lírai tudást. Lírait mondok, mert a regény sajátossága éppen a
lírába sűrített tapasztalat, a költészetté emelt epika. A legcsodálatosabb
anyagnak, az emberi vérnek a hőskölteményét írta meg: a káprázatos
átalakulásokat és az elkerülhetetlen ismétlődéseket. És micsoda tékozló
tisztelete a nyelvnek! Fejezetnyi történetet "áldoz" fel az író,
csak azért, hogy egy-egy mondata telítettebb legyen. Műve nyers és
átszellemített, tréfás és zord, őserdő-burjánzású és vízesés-szavú. Többnyire
ciklon módjára sodorja, pördíti az eseményeket, a mondatokat, s mégsem
érezzük zsúfolónak. Ért hozzá, hogy néha pihentesse a képzeletünket, ért a
csend művészetéhez. Humora-iróniája a legnemesebbek közül való. Old és sűrít,
ítél és felment. A vágy és szenvedély varázslatos, leigázó és fölszabadító
erejéről ritkán olvashatunk ily gyönyörű sorokat, mint ennek a regénynek a
lapjain. Az örökké visszatérő, gyötrelmet és beteljesülést hozó szerelemben
Márquez a magány és a reménytelenség ellenszerét találja meg, s ez teszi a
tragikus történetet legmélyebb mondanivalójában optimistává. A végzet
erejével a cselekvő akaratot szegezi szembe. Bármiképp is dől el a párbaj,
csak egy a fontos: az ember merje vállalni a küzdelmet.
Az egyetlen igazi veszély: a magányosság. Igazán csak az elreteszelt ajtók és
a zárt szívek veszélyesek. Amire Márquez figyelmeztetni akar: minden eszközt
jónak kell találnunk, ami együtt tartja az embereket. Ezen az úton - Márquez
regényében - a nők igazodnak el legkönnyebben, ők terelik rá újra meg újra a
hatalomvágyba belegabalyodott férfiakat. A férfiak bámulatos energiájuk és
akaraterejük ellenére törékeny gyermekeknek tűnnek, képtelenek arra, hogy
elviseljék álmaik szertefoszlását, de erőfeszítéseikben fellelhető a
hősiesség legfőbb eleme: a teljes odaadás. Márquez legizgalmasabb leleménye
ez: ahogy antipatikus hőseit éppen antipatikus voltuk tragikumában láttatja
esendő, részvétre érdemes embernek. Voltaképpen minden Márquez-hős ilyen
angyalba oltott ördög, ördögbe oltott angyal - csupán angyali-ördögi
tulajdonságuk keveredési aránya különbözteti meg őket egymástól. (De milyen
tökéletesen megkülönbözteti, milyen összetéveszthetetlen egyéniségként
állítja őket egymás mellé, egymással szembe!) A jellemalkotásnak ez az
ambivalenciája teremti meg a márquez-i epika összetéveszthetetlen
atmoszféráját, a márquez-i iróniát, amely Thomas Mann-éval rokon, meg az
időnek azt a fölényesen szabad, szuverén kezelését, amely szintén a Thomas
Mann-i epika csúcsteljesítményeivel
(a József tetralógiával
vagy a kisebb
terjedelműek közül
A kiválasztottal) állítható párhuzamba. De Márquez nemcsak
megismétli Thomas Mann remekműveinek csodáját: roppant szintézisben
egyesíti is a mítosz teremtését és racionális magyarázatát.
A nemzetközi kritika szerint századunk egyik legnagyobb remekműve a
regény: Márquez ezért a művéért irodalmi Nobel-díjat kapott.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|