MÁRTON László

ÁRNYAS FŐUTCA

Megkönnyíteni akarván, sokszorosan is megnehezíti könyve olvasóinak dolgát a "furfangos" szerző. Első eligazításul azt adja meg, hogy az Árnyas főutca afféle fotógyűjtemény lesz, (fotó)árnyak gyűjteménye, vagyis portréké, alakrajzoké, amelyekhez szervesen társulnak majd olyan portrék, amelyek azonban fényképen nem örökítettek meg. Azután arról esik szó, hogy tíz év történetét tartalmazza a kötet (hogy melyik tíz évről lenne szó, egyelőre titok marad), még később anekdotagyűjteményt látszik sejtetni, azután pedig. Végül is a szerző a nem éppen terjedelmes mű bevezetését, a hozzá való használati utasítást addig-addig adagolja, variálja, míg az olvasó végére ér a munkának. Ám addig igen nagy mennyiségben olvashat önmagukban roppant érdekes és szellemdús epikaelméleti fejtegetéseket arról, hogy milyen nehéz (sőt lehetetlen) elkezdeni, végigvinni, befejezni egy történetet, szereplőket találni vagy kitalálni stb. Legjobban az az olvasó jár, aki nem sokat törődik (netán átlapozza) a teoretikus-bevezető szlogenekkel, és el-elbámul a figurák látszólag csak példaképp felsorakoztatott galériáján, a harmincas évek kihagyásosan is intenzív totalitású panorámáján, a nehézségek illusztrálására felhordott epikai anyagon magán. Ilyen olvasó persze nincs, nem is lehet, hisz a tenger sok (posztmodern) váz eltakarja a realista nagyregény vázlatát (és remek epizódjait), az életes (fotó)felvételek sokasága pedig hitelteleníti a posztmodern fontoskodást. A mű mégis (és éppen ezért, ezekért) remekmű, talán Márton László legtökéletesebb (ha nem, is leggazdagabb) alkotása. - Az árnyas főutca elolvasása az átlag olvasónak igen nagy szellemi tornát jelenthet, ezért csakis a "posztmodernben" járatos olvasók fogják érteni-értékelni igazán.

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez