
William Somerset MAUGHAM
SÖR ÉS PEREC
Történet szerint Edward Driffield híres író özvegye és Alroy Kear,
a szorgalmas, de nem éppen zseniális irodallmár elhatározzák, hogy
megírják az angol irodalom e nagy öregjének életrajzát. A dolog
azonban nem egyszerű, Driffield életében sötét foltok is vannak: első
felesége pincérlány volt, ráadásul megcsalta, végül elhagyta. A
megírandó életrajzban természetesen mindezt el kívánják hallgatni. Az
egyetlen, aki megzavarhatja tervüket, Ashenden, maga is író, ismerte
Driffieldet és első feleségét, Rosie-t. Kear igyekszik rávenni a
hallgatásra: egy nagy ember életrajzában - mondja - csak olyan tények
kaphatnak helyet, amelyek nem zavarják meg a róla kialakult képet.
A Kearrel folytatott beszélgetés készteti Ashendent arra, hogy újra
felidézze ifjúkori emlékeit, s köztük Driffieldet, mielőtt híressé
vált volna. Ez a kép merőben más, mint amilyennek a sikerek, az
elismerés és halála után látni szeretné a "jó társaság", hisz amíg
második felesége nem csinált belőle élő emlékművet, addig lenézték
egyszerű származása miatt, naplopónak tartották, mert "csak" könyveket
írt. Mindez jó alkalom a szerzőnek, hogy szatírikus képet rajzoljon az
angol irodalmi életről. (A benfentes irodalmárok szerint Driffield nem
más, mint Thomas Hardy; Kear pedig az angol irodalom egy karrierista,
tehetségtelen, törtető figurája: Hugh Walpole. Ashenden voltaképpen
maga az író, a könyv tehát önéletrajzi elemeket is tartalmaz.) Mauhgam
humorba csomagolt, de igen kemény bírálatot mond a hazugságra épült
angol sznobizmusról. A viktoriánus Anglia és az Edward-korabeli
londoni irodalmi élet szatírája - szellemes, finom humorú, igazán jó
irodalom.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|