Guy de MAUPASSANT
ELBESZÉLÉSEK I.
A kötet a gyűjteményes életműkiadás elbeszéléseket tartalmazó
sorozatának első darabja. Időrendben szerepelnek benne Maupassant
legkorábbi rövidprózái a pályakezdő írásoktól az 1882 novemberi
datálású novelláig. Már az első Maupassant-írások is finoman
megformált művek, témaválasztásuk, tónusuk azonban csak előlegezi a
későbbi írói világot: már felbukkannak a normandiai vidéki figurák
egy-egy életképben (A HÁZALÓ), a fantasztikum már ekkor sem a
romantikus hatáskeltés eleme: furcsa fanyar ironikus beállításban
jelenik meg (A myújtott kéz). Az 1880-as év elején születik meg az
első mestermű, a méltán híres - antológiákban is gyakran szereplő -
GÖMBÖC. Ez a kiábrándult, a polgári álszentség gesztusait, hamis
fölényét nagyszerű realizmussal leleplező novella két irányba is
"nyit": a porosz-francia háború idejét idéző, illetve a perditákról
szóló elbeszélések felé. A feszes, lényegretörő elbeszélői
szerkezetben biztos kézzel vezet a kulcsszerű fordulathoz, amikor a
látszatok lelepleződnek, a szabványértékek felcserélődnek. Így lesz
hőssé a megszálló tisztek önkényével szemben álló kis prostituált,
Rachel (Fifi kisasszony), így tűnik elő a női szerepjátszás
morbiditása (Sírmelléki nők). Egy-egy remeklése ellentmondó
hangulatokat nagyszerű szellemességgel tud ötvözni: lírai és humoros
hatások elegye A Tellier-ház című novella, melyben a "madame"
unokahúgának első áldozására vonul ki a nyilvánosház lánynépsége. Az
1881-82-es írásokban már megjelennek a Maupassant-novellisztika
jellegzetes színhelyei - a Párizs környéki kirándulóhelyek, a
normandiai parasztházak világa, figurái: kishivatalnokok, parvenük,
kalandvágyó férfiak és nők - és sok-sok változatban formálja meg az
író a szerelem komédiájának" témáját.
|