
John Stuart MILL
A SZABADSÁGRÓL
A klasszikusnak számító angol társadalomfilozófus alapvető
munkájának már első mondatában leszögezi, hogy nem az ún.
akaratszabadságról, hanem a polgári, vagy társadalmi
szabadságról szól, vagyis arról, hogy "milyen természetű az a
hatalom, amelyet a társadalom jogosan gyakorolhat az egyén
fölött, s hol vannak e hatalom korlátai."
A szabadság és a hatalom harcának rövidre fogott történeti
áttekintése és a sajátos angliai helyzet érzékeltetése után
Mill meghatározza tanulmányának célját egy olyan alapelv
formájában, amely alkalmas arra, hogy szabályozza a
társadalomnak az egyénnel szemben alkalmazott ellenőrző és
kényszerítő tevékenységét. Ez az elv igen egyszerű, nem más,
mint a társadalom önvédelme, amelynek etikai mércéje a
hasznosság (ha valaki másokra nézve káros dolgot cselekszik,
meg kell büntetni). Ennek az általános érvényű alapelvnek a
további kifejtése előtt különös fontosságú részkérdésként a
gondolat-, szólás- és írásszabadság feltételeit vizsgálja.
Fejtegetéseinek konklúziójaként megállapítja, hogy a vélekedés
szabadsága és a vélemény kifejezésének szabadsága szükséges
feltétele az emberiség szellemi jólétének - amelyen a jólét
összes többi formája nyugszik. Az egyéniségről mint a jólét
egyik eleméről elmélkedve deklarálja, hogy az előbbiekben
kifejtettek elengedhetetlenné tesznek egy újabb szabadságjogot,
nevezetesen, hogy az emberek meggyőződésüknek megfelelően
szabadon cselekedhessenek, és meggyőződésüket életükben anélkül
valósíthassák meg, hogy ebben embertársaik akár fizikai, akár
erkölcsi eszközökkel gátolnák őket (míg csupán saját
kockázatukra teszik, amit tesznek!). Az utóbbi megszorítás
nélkülözhetetlen, hiszen senki nem kívánhatja, hogy a cselekvés
éppoly szabad legyen, mint a vélemény. E követelmény több
kérdést vet fel: jelesül, hogy hol húzható meg az egyén
szuverenitásának határa, mennyit kell az emberi életből az
egyéniségnek, és mennyit a társadalomnak a hatáskörébe utalni?
A kérdések megválaszolása során Mill abból indul ki, hogy a
társadalomban élő valamennyi embernek kötelessége bizonyos
viselkedési formákat betartani: nem sértheti mások érdekeit,
kötelessége kivenni részét azokból a munkákból, áldozatokból,
amelyek szükségesek ahhoz, hogy a társadalom tagjai meg
legyenek védve támadásoktól, bántalmazásoktól. Végezetül, a
kifejtett elvek alkalmazásáról szólva leszögezi, hogy az egyén
nem felelős a társadalomnak, amennyiben cselekedetei mások
érdekeit nem sértik, viszont felelős minden olyan
cselekedetéért, melyek mások érdekeire nézve sérelmesek.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|