
Arthur MILLER
AZ ÜGYNÖK HALÁLA; A SALEMI BOSZORKÁNYOK; PILLANTÁS A
HÍDRÓL; KÖZJÁTÉK VYCHIBEN
A valaha világirodalmi nagyságként, a műfaja nagymestereként ünnepelt Arthur
Miller drámái ma kevéssé érződnek divatosnak, abba a "félárnyékba"
kerültek, amelyben a még nem klasszikusan, veretesen régi, de már mainak sem
számító művek találhatók. A mai olvasót mindenesetre kihívják e darabok:
egyedileg egyénileg kell eldöntenie, vajon a valaha oly híres Az ügynök
halálát "kritikai realista" csúcsműként vagy enyhén poros középfajú
áramaként értékeli-e?; A salemi boszorkányokban többet lát-e, miként a
társadalmi hisztéria tömeglélektani szempontú elemzését?; hogy a Pillantás a
hídrólt kiemeli-e az amerikai olasz bevándorlók sanyarú sorsát vázoló oly
sok dramatizált riportázs közül?; hogy a Közjáték Vichybent társalgási
színműnek, "ibsenizált" francia polgári drámának tekinti-e? stb. Annyi bizonyos,
hogy ez a kötet a legjobb, legteherbíróbb Miller-darabokat gyűjti egybe.
Aki figyelmesen olvassa a kötetet - és el tud vonatkoztatni régi színházi
előadások emlékeitől - rájöhet, hogy a régebbi Miller-felfogások, -értelmezések
sok mindenre nem voltak tekintettel. Mindenekelőtt, hogy Miller nem
csupán pszichológiai megközelítésekkel, nem csupán társadalmi,
társadalomkritikai célzatokkal él. Igen sokat bíz a szereplők gesztusaira,
metakommunikatív jelzéseire, "elszólásaira", szerepjátékaira (különösen jól
érzékelhető ez a Pillantás a hídról
gyilkos Marcojára, Az ügynök halála Willy Lomanjára, aki ma sokkal
összetettebb figurának látszik, mint hajdan, vagy a Közjáték... művész
főszereplőjére, a festő Lebeau-ra). Feltűnhet az is, hogy Miller
váltásai, képcseréi, jelentései sokkal gyorsabbak, mintsem azt hagyományos
tematikája és technikája diktálná. Miller abban újította meg a realista
dramaturgiát, hogy a múltban történteket, az emlékezéseket is úgy jelenítette
meg a színpadon, mintha azok a jelenben játszódnának. Így szembesítette
önmagukkal az illúziókba menekülő embereket és leplezte le Willy Loman, az
ügnök önbecsapó hazugságait is. Sok modern, eddig elfeledett, eltakart
szépséget találhat e művekben - mindenki, aki olvasni is szereti a drámai
műfaj termékeit, nemcsak színházban szemlélni.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|