
Jukio MISIMA
AZ ARANYTEMPLOM
A háború utáni japán írónemzedék egyik legjelentősebb alakja volt
Misima Jukio, aki a lélekelemzés, kivált a zaklatott lelkek
elemzésének mestere. Az író 1970-ben önkezével vetett véget életének.
Kiotó 1398-ban emelt monumentális műemléke, az Aranytemplom 1950-ben
leégett. Az író ennek a gyújtogatásnak a történetét dolgozza fel oly
módon, hogy maga az elkövető meséli el, miként jutott arra az
elhatározásra, hogy felgyújtsa a szentélyt. A regény elbeszélője már
gyermekkorában az Aranytemplom bűvöletében élt, majd maga is itt lesz
növendék. Kora gyermekkorától teljesen magányos, dadogása kirekeszti a
többiek közül. Megragadja azonban az Aranytemplom szépsége, s ennek a
földöntúli szépségnek a szemlélete elszakítja mindattól, ami
valóságos. "Úgy vélem, ami emberi szemmel látható, az számomra
végzetszerűen megközelíthetetlen" - írja az elbeszélő, s tűrhetetlennek
tartja, hogy ismeretein kívül létezhessék szépség. De ez a szépség, s
a szépség ismerete sokszorosan bonyolult: "Ha az ember a szépséget
kutatja, észrevétlen rábukkan a világ legsötétebb dolgaira." Amikor
véget ér a második világháború, az elbeszélő úgy érzi, véget ért az
Aranytemplommal való titokzatos kapcsolata. "Szertefoszlott az álom,
hogy vele egy világban éljek" - mondja, s szépségimádata egyre inkább
a szépség gyűlöletébe csap át: megtapasztalja a templom lakóinak
tökéletlenségét is, s próbál áttörni a másik életbe, a hús-vér
mindennapok világába, melyet folyton eltakar tőle az Aranytemplom
ragyogása. "Lehetetlen kitapintani egyik kézzel a végtelent, másik
kézzel az emberlétet" - fogalmazza meg egy helyen a dilemmáját. S
ebből a kínzó patthelyzetből úgy igyekszik kiszabadulni, hogy
felgyújtja az Aranytemplomot, az előtte levő két éjszakát pedig
nyilvánosházban tölti.
A regény egyetlen hosszú monológ, amelyben visszaemlékezve meséli
el az elbeszélő meghasonlásba torkolló lelki drámáját. Az utószóban a
kötet fordítója a mű értelmezésére tesz kísérletet: de minden olvasó
maga alakíthatja ki saját olvasatát.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|