
Toni MORRISON
DZSESSZ
A regény sztorija novellára is alig elegendő: egy ötvenes éveiben
járó, színes bőrű férfi megöli fiatal, alig 18 éves szeretőjét.
Felesége a halotton kíván bosszút állni: arcát összekaszabolja, ám
később annak nagynénjét látogatja rendszeresen, a vele való
beszélgetések során szeretné megtudni, hogy mi is történt, miért
történt mindez? E novellányi történetet az írónő nagy ívű, gazdag
áradású, igazi történelmi regénnyé dúsítja.
A novella szinte csak
ürügy Morrison számára, hogy a húszas évek vidéki és városi, a múlttól
és jövőtől egyaránt terhes néger világát kibontsa, tablóba rendezze,
"értelmét" megfejtse. Nem történeteket beszél el, nem a szereplők
számait sokasítja, nem történeti-művelődéstörténeti esszéket illeszt
művébe: kevéske szereplőjének tudatából bontja ki az amerikai Nyugat
és Dél nyomorúságos kisvárosainak múlt század végi, század eleji
struktúráját, egyszerre színesen egzotikus és nyomottan elidegenítő,
fényesen villódzó és minden rémséggel teli világát, hogy azután
felmutassa a húszas évek városát, ahová lassanként mindenki
felköltözik, amibe mindenki reményeit veti, ahol azután persze semmi
sem történik, semmi sem úgy lesz, amint azt a remények ígérték. Ebben
a városban válik idegenné férj és feleség, itt lesz szeretője a kis
modell az idősödő férfinak, itt derül ki, hogy valami nagyon hiányzik
a színesbőrüeknek, valami, ami szinte transzcendens, metafizikai súlyt
kap, de amiről az írónő sem árulja el, hogy micsoda? Csak negatív
rajzát adja, csak a hiányát élezi, csak az üres távlatokat vetíti
szereplői elé.
Nagyszerű, kiemelkedő értékű regény, az írónő friss Nobel-díja okán
is érdeklődésre számíthat.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|