
NÁDAS Péter
AZ ÉGI ÉS FÖLDI SZERELEMRŐL
Nádas Pétert olyan íróként tartja számon a közvélemény - főként az
Emlékiratok könyve megjelenése óta -, akit valami különös ajzottsággal
foglalkoztat a szerelem metafizikája. Ez nem azt jelenti, mintha
szépprózai műveiben sokat bölcselkedne a szerelemről, hanem röviden
annyit, hogy kivételes erővel és következetességgel képes ábrázolni a
szexusban a lelki dimenziókat, a plátói vonzalmakban viszont a nyers
vágyakozás, az elementáris szenvedély lehetőségét.
Az esszé egyik legfontosabb kiinduló tétele, hogy az ember
szerelemről való tudása ősibb, mint az antikvitástól számítható több
ezer éves mentális kultúrája; a szavak inkább elfedik, mintsem
megnevezik az archaikus, mitikus, mitologikus tapasztalatot. Ezért az
a feladat, hogy meg kell kísérelni a fogalmak rései között rálátni a
szerelem valóságára, ám természetesen Nádas tisztában van e
vállalkozás paradox voltával is, hiszen szavakkal kíván a szavak mögé
hatolni. Innen ered művének ama vonzó vonása, hogy a fogalmi érvelés
helyett a példázat uralkodik benne, mintha az író az olvasójában is
ott szunnyadó közös tapasztalatot ébresztgetné, hol vallomásosan
személyes, hol az európai kultúrkincsből merített történeteivel.Az én
és a másik viszonyának általános jellemzésére egy utazását idézi föl
füllesztő érzékletességgel a zsúfolt autóbuszon, a szerelem
archetípusainak megvilágítására a Szókratész-Alkibiadész-, illetve a
Rómeó és Júlia-történetet eleveníti meg finom érzékenységgel, sőt a
mitológiai múltat jelezve Narcisszosz és Echo alakja is megjelenik,
hogy végső konklúzióként test és lélek dualista felfogásának
lehetetlenségére mutasson rá. A kötet egésze egyszerre szépírói és
bölcselői teljesítmény.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|