
PETRI György
VERSEK
Első két kötetének megjelenése után Petri György - immár neves,
elsősorban saját generációja által igen nagyra tartott - költőként
elhallgattatott, üldözötté vált, szamizdatban és külföldön
publikálhatott csupán. A nyilvánosság előtt azonban a kilencvenes
években teljes addigi életművével megjelenhetett, be- és felmutatva
mintegy, hogy a "hallgatás" ideje alatt immár nemcsak nemzedékének
nagyjává vált. Ez a gyűjteményes kötet összes eddigi, saját maga által
elfogadott költeményeit tartalmazza, tehát a 91-es kötet utáni Sár
című anyagát, valamint az utána megjelent verseket is.
Petri költészete nagyjából három ízületre tagolható: először
korszakának finoman hermetikus, filozófiai fogantatású és versbeszédű,
meditatív-kontemplatív-reflexiós líráját - nyilván nem függetlenül a
külső körülményektől - egy vehemensen politizáló, nyersen szókimondó,
az értelmiségi közbeszéd akart durvaságát szinte koncentráltan
bemutató szakasz követte, hogy azután a Sár anyaga és a legutóbbi
versek talányos nyitása következzék. Nyitás ez a szakasz annyiban is,
hogy összefoglalja és átértelmezi korábbi darabjait; annyiban is, hogy
a szubjektum eltüntetésére tesz benne kísérleteket; azért is, mert
valami olyan új versbeszéddel kísérletezik, amelyik társtalan a magyar
lírában, sőt a világköltészetben is nehéz analógiát találni hozzá
(Elégia és értekezés; El nem küldött levél; A lírai én meg amit
zárójelbe tett; "Ötven év felé"; Egy szimpozion után; Tévutak és
zsákutcák; Vagyok, mit érdekelne stb.) Absztrakt filozofikum, igen
határozott politikai állásfoglalás, modern-posztmodern
haláltánc-költészet, ateista metafizikum, végletekig vitt verizmus,
erős önéletrajziság és a versszemélyiség felszámolása - bármily
ellentétesek legyenek is, egyaránt jellemzőek Petri költészetére,
sokak - talán túlzó - vélekedése szerint az újabb évtizedek
meghatározó karakterű lírai oeuvre-jére.
PETRI György
SÁR
Petri György kis kötete mindössze 39 verset tartalmaz. Egyharmaduk
rövid, a szonettnél nem terjedelmesebb töredék, látlelet (Utálok
várni; Fogas kérdés; Lázlap). A megidézett elődök közül, a három
igényesebb költeményben is a mesterként vállalt Vas István idéződik
("Eszmék és tánclemezek"; El nem küldött levél; "Ötven felé"). Akár
korábbi írásaiban, itt is karakterisztikus elem az önirónia, a nyelvi
játékosság (Regénycímek; Kis éji zene); s a magán- és közéletbeli
rossz közérzet. Ez utóbbira legjellemzőbb megfogalmazások: "Pitvaronca
ennek a Pitvarnak se leszek" (Kívül); "Se közösség, se testület, se
kaszt. / Csak adni magam, ami vagyok, azt" (Elégia és értekezés); "Egy
vagyok már tereppel és szereppel" (Sár).
Ezeket a verseket az előző, gyűjteményes kötet már tartalmazza.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|