
PLATÓN (i.e. 427-347)
PLATÓN VÁLOGATOTT MŰVEI
Mintegy fél évszázadot ölel át Platón irodalmi munkássága.
Fennmaradt alkotásaiból - az életművet végigkísérve - nyújt arányos
válogatást a kötet.
Az első ún. szókratészi korszakban a mester módszerének követése a
jellemző: a beszélgetés, kérdés-felelet formájában vezetett vizsgálódás. A
fiatalkori írások feltűnő jellegzetessége a környezetrajz, a megszólaltatás, a
stiláris jellemzés frissesége, terjedelmessége. Kedélyes, csípkelődő
beszélgetéseket olvashatunk alapvető erkölcsi kérdésekről, gyűlölködő, maró
gúnnyal megírt véleményeket a szofistákról (Prótagórasz, Kriton). Az érvelési
módszer és az elvhűség klasszikus példája a
Szokratész védőbeszéde, az egyetlen
nem párbeszéd formájú mű, melyet nem véletlenül tartanak Platón egyik
legkiemelkedőbb művének. A vallástalansággal, hitetlenséggel vádolt filozófus
védőbeszédében a haláltól sem félő, politikamentes elvhűség csodálatos példáját
örökítette meg mély humánummal és egyszerűséggel Platón.
Saját önálló rendszerének kialakítása időszakában a beszélgetések
mellett az összefüggő előadások is megjelennek. A filozófiai érvelések
művészien kidolgozott mítoszokkal párosulnak, vitáikban a valódi
nevükön szereplő, különböző felfogásokat képviselő személyek,
filozófusok és költők csapnak össze. Központi témája az erény,
erényesség kérdése, amely Platón szerint a jó tudásával egyenlő. A
portrészerű jellemzés mellett erősödik a művek filozófiai mondanivalót
hordozó jellege. A lakoma a szemlélet konkrétumoktól elforduló
általánosítás igényét hordozza, a Szokratész végső óráit leíró Phaidon
és a Phaidrosz a lélektan és a racionális megismerés kapcsolatait
összefoglaló rendszer kialakításának szükségszerűségéről beszél.
Ismeretelméleti és politikai elveit foglalja össze sok vitát
kiváltott, tíz könyvből álló művében, az
Államban,
melyben az
igazságosságon alapuló társadalmat kereste. Platón szerint a
nevelésben rejlik az általa ideálisnak tartott, az igazságosság
érvényesülését hozó tökéletes társadalom felépítésének a lehetősége.
Késői dialógusaiban a művészi momentum egyre gyengül, alkotásait
mindinkább a gondolati telitettség határozza meg. Annak ellenére, hogy
kitűnő stiliszta, ragyogó művész, mégis károsnak tartja a költészetet,
az "utánzást", mert szerinte a megismeréshez csak a filozófia vezethet
el minket (Tinaiosz; Kritiász).
Hosszú életének szakadatlan irodalmi-filozófiai munkássága Platónt
a görög kultúra legnagyobb klasszikusai közé emelte. Filozófusként is,
íróként is beláthatatlan a hatása az európai művelődésre, egészen
napjainkig.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|